Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51540
Title: | Prevalencia en la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el año 2022 |
Authors: | León Cueva, Thalía Elizabeth Oviedo Méndez, Melany Juliana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Oviedo Méndez, M. J. León Cueva, T. E. (2023) Prevalencia en la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el año 2022 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51540 |
Abstract: | Abstract: The objective of the study was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in 37 Ecuadorian teachers from the Atacames canton, in 2022. The research design is non-experimental, quantitative, descriptive and the Ad Hoc questionnaire was used. sociodemographic and labor; the depression, anxiety and stress scale (DASS 21); the psychological capital questionnaire (PCQ-24) and job satisfaction. The results indicate that 94.6% of the teachers presented mild levels of stress and depression, while 89.2% of the teachers presented mild levels of anxiety. The psychological capital was favourable, obtaining an average of 135.14, highlighting the dimension of hope, with an average of 36. In terms of job satisfaction, most teachers stated that they were satisfied with their work, reaching an average of 79.22. It is concluded that the mental health of the teachers of the Tonchigue parish present low levels, although it should be noted that psychological attention is required in some cases. |
Description: | Resumen: El objetivo del estudio fue determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en 37 docentes ecuatorianos del cantón Atacames, en 2022. El diseño de la investigación es no experimental, cuantitativo, descriptivo y se emplearon el cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral; la escala de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21); el cuestionario de capital psicológico (PCQ-24) y satisfacción laboral. Los resultados indican que el 94,6% de los docentes presentaban niveles leves de estrés y depresión, mientras que el 89.2% de los docentes presentaban niveles leves de ansiedad. El capital psicológico fue favorable, obteniendo una media de 135.14 destacando la dimensión de la esperanza, con una media de 36. En términos de satisfacción laboral, la mayoría de los docentes manifestaron estar satisfechos con su trabajo, alcanzando una media de 79.22. Se concluye que la salud mental de los docentes de la parroquia Tonchigue presentan niveles bajos, aunque cabe destacar que se requiere atención psicológica en algunos casos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137503.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.