Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51549
Title: Formación de competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en las instituciones educativas Cotacachi y 17 de Julio , provincia Imbabura del Ecuador
Authors: Guanoluiza Cando, Wilson Elías
Haro Hidrobo, Camilo Javier
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Haro Hidrobo, C. J. Guanoluiza Cando, W. E. (2023) Formación de competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en las instituciones educativas Cotacachi y 17 de Julio , provincia Imbabura del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51549
Abstract: Abstract: The present study addresses the topic of the formation of digital skills: analysis to high school teachers in the educational institutions Cotacachi and 17 de Julio , province Imbabura of Ecuador. The general objective was to analyze the needs of continuing education in high school teachers, especially in experimental sciences. The methodology applied consisted of a qualitative approach with a transversal design, applying the technique survey with Likert scale, in the selected sample. The results revealed a level low or moderate digital competencies in areas 2, 3 and 4, which include the creation and digital content management, the use of technological tools in the classroom and the integration of information and communication technologies in teaching, although with an important knowledge about different tools. This highlights the need for programs training to strengthen teachers' digital skills and improve the quality of teaching. The design of specific training strategies is proposed, which will allow address identified needs, and confront current educational challenges in relationship with teaching digital competencies.
Description: Resumen: El presente estudio aborda la temática de la formación de competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en las instituciones educativas Cotacachi y 17 de Julio , provincia Imbabura del Ecuador. El objetivo general fue analizar las necesidades de educación continua en docentes de bachillerato, especialmente en ciencias experimentales. La metodología aplicada consistió en un enfoque cualitativo con un diseño transversal, aplicando la técnica de encuesta con escala Likert, en la muestra seleccionada. Los resultados revelaron un nivel bajo o moderado de competencias digitales en las áreas 2, 3 y 4, que incluyen la creación y gestión de contenidos digitales, el uso de herramientas tecnológicas en el aula y la integración de tecnologías de la información y comunicación en la enseñanza, aunque con un importante conocimiento sobre las diferentes herramientas. Esto destaca la necesidad de programas de formación para fortalecer las competencias digitales de los docentes y mejorar la calidad de la enseñanza. Se plantea el diseño de estrategias de formación específicas, que permitirá abordar las necesidades identificadas, y enfrentar los desafíos educativos actuales en relación con las competencias digitales docentes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137154.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.