Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51556
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de bachillerato en el cantón El Pangui
Authors: Sánchez Ramírez, Alejandrina del Cisne
Sánchez Morocho, Helen Marileisy
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Sánchez Morocho, H. M. Sánchez Ramírez, A. D. C. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de bachillerato en el cantón El Pangui [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51556
Abstract: Abstract: The objective of this research was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in high school teachers in the southern sector of the canton of El Pangui during the year 2022. The research approach was quantitative, and the data was collected. obtained through the applied instruments (surveys). The instruments used were a Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS - 21) prepared by Lovibond and Lovibond (1995), Psychological Capital Questionnaire (PCQ-24) (modified) by Luthans and Youssef (2007) and the general scale of satisfaction was developed by Warr et al. (1979). The sample consisted of 44 data from teachers, however, due to data purification, the processed sample was 43 data. In mental health, positive results were evidenced since the majority are in a mild level of stress, anxiety, and depression; in the hope variable it represents a higher value in psychological capital while in the optimism variable it is the lowest. In terms of intrinsic job satisfaction, it obtained the highest value.
Description: Resumen: El objetivo de la presente investigación fue determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de bachillerato en el sector sur del cantón de El Pangui durante el año 2022. El enfoque de la investigación fue cuantitativo y los datos se obtuvieron a través de los instrumentos aplicados (encuestas). Los instrumentos utilizados fueron una Escala de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21) elaborada por Lovibond y Lovibond (1995), cuestionario de capital psicológico (PCQ 24) (modificado) de Luthans y Youssef (2007) y la escala general de satisfacción fue desarrollada por Warr et al. (1979). La muestra estuvo conformada por 44 datos de docentes, sin embargo, por la depuración de datos la muestra procesada fue de 43 datos. En la salud mental se evidenciaron resultados positivos ya que la mayoría se encuentran en nivel leve de estrés, ansiedad y depresión; en la variable de esperanza representa un mayor valor en el capital psicológico mientras que en la de optimismo es la más baja. En cuanto a satisfacción laboral intrínseca obtuvo el valor más alto.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137507.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.