Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51568
Title: | El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Unda Costa, Alicia Judith Vergara Blacio, Nayeli Anahí |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Vergara Blacio, N. A. Unda Costa, A. J. (2023) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51568 |
Abstract: | Abstract: The present study focuses on the topic of socioemotional development and inclusive education in children from 4 to 5 years of age, whose general objective was to explain the socioemotional development in the inclusive education of children from 4 to 5 years of age. The research was carried out within the educational context in the Fe y Alegría School located in Santo Domingo in a rural area, whose research population is focused on the selection of four parents, four students and a teacher of the institution. For the development and fulfillment of the objectives, the research methods selected were deductive, inductive and analytical. As the main finding, it is possible to highlight that in emotional expression, children show ease in expressing their emotions and being able to identify and communicate their feelings in an adequate manner. They were able to identify and recognize different emotions in an appropriate manner, such as fear, anger or sadness, which shows that they were able to adapt adequately and recover from emotionally challenging situations. |
Description: | Resumen: El presente estudio se centra en la temática sobre el desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad, cuyo objetivo general fue explicar el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad. La investigación se llevó a cabo dentro del contexto educativo en la Escuela Fe y Alegría que se encuentra ubicada en Santo Domingo en una zona urbana, cuya población investigativa se centra en la selección de cuatro padres, cuatro estudiantes y un docente de la institución. Para el desarrollo y cumplimiento de los objetivos se hizo uso de los métodos investigativos seleccionando el método deductivo, inductivo y analítico. Como principal hallazgo se logra destacar que en la expresión emocional, los niños muestran facilidad para expresar sus emociones y siendo capaces de identificar y comunicar sus sentimientos de manera adecuada. Se pudo identificar y reconocer diferentes emociones de manera apropiada, como el miedo, el enfado o la tristeza lo que muestra logrando una adaptación adecuada, así como una recuperación de situaciones emocionalmente desafiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137427.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.