Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51570
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil
Authors: Bermeo Bermeo, Carmen Janeth
Anrango Perugachi, Rosa Elena
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Anrango Perugachi, R. E. Bermeo Bermeo, C. J. (2023) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51570
Abstract: Abstract: The objective of this study is to identify the competencies of early childhood and first grade teachers, to develop a pedagogical intervention proposal that improves the quality of educational practice. The methodology was mixed with a descriptive approach, for which a survey was prepared for 12 teachers of the modality growing with our children (CNH) developed by the Ministry of Economic and Social Inclusion (MIES). These results allowed us to know the daily challenges of teachers and the skills required to face this process. Results showed the factors that were applied in the development of their pedagogical, planning, theoretical, socio-emotional, technological and research skills. Conditions that allowed us to know the possible shortcomings of educators to develop a support program with the aim of improving the quality of teaching-learning. The intervention proposal was based on a positive education process, in order to guide effective pedagogical practices; concluding in the need to generate pedagogical tools and the use of positive strategies, in order to generate quality spaces for learning.
Description: Resumen: El presente estudio tiene por objetivo identificar las competencias de los docentes de educación infantil y primero de básica, a fin de elaborar una propuesta de intervención pedagógica que mejore la calidad de práctica educativa. La metodología fue mixta con enfoque descriptivo, para lo cual se elaboró una encuesta a 12 docentes de modalidad creciendo con nuestros hijos (CNH) de sarrollada por el Ministerio de Inclusión Económica y Social (MIES). Estos resultados permitieron conocer los retos diarios de los docentes y las competencias requeridas para enfrentar este proceso. Resultados que evidenciaron los factores que se aplicaban en el desarrollo de sus habilidades pedagógicas, de planificación, teóricas, socioemocionales, tecnológicas y de investigación. Condiciones que permitieron conocer las posibles falencias de los educadores a fin de elaborar un programa de apoyo con el objetivo de mejorar la calidad de enseñanza-aprendizaje. La propuesta de intervención se sustentó en un proceso de educación positiva, a fin de orientar prácticas pedagógicas efectivas; concluyendo en la necesidad de generar herramientas pedagógicas y el uso de estrategias positivas, a fin de generar espacios calidad para el aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137273.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.