Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51587
Title: | Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela Abelardo Tamariz Crespo Cuenca Ecuador. |
Authors: | Maldonado Rivera, Judith Jaqueline Robles Méndez, Yuliana del Cisne |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Robles Méndez, Y. D. C. Maldonado Rivera, J. J. (2023) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela Abelardo Tamariz Crespo Cuenca Ecuador. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51587 |
Abstract: | Abstract: Social constructivism, in its theoretical and methodological conceptions, places the student as the protagonist of the learning that leads to the achievement of logical, critical and creative; and the activation of meaningful learning experiences. In this context, the This research aims to explain the contribution of social constructivism to student learning as the foundation of the Institutional Pedagogical Proposal from the Abelardo Tamariz Crespo School Cuenca Ecuador. For this, a qualitative methodology with the review of literature on concepts related to investigation. Among the results, the pedagogical proposal that is related to the five principles of social constructivism within the framework of the Organic Law of Education Intercultural and the National Curriculum that establishes the parameters focused on improving the quality of education. In this sense, it is evident that the pedagogical proposal analyzed It is founded on social constructivism, the constant practice of values ​​and respect individual and collective of its members guaranteeing Good Living in the educational community and in the environment. |
Description: | Resumen: El constructivismo social, en sus concepciones teóricas y metodológicas ubican al estudiante como protagonista del aprendizaje que conlleva al logro de un pensamiento lógico, crítico y creativo; y la activación de experiencias significativas de aprendizaje. En este contexto, la presente investigación tiene por objetivo explicar el aporte del constructivismo social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela Abelardo Tamariz Crespo Cuenca Ecuador. Para ello, se aplica una metodología cualitativa con la revisión de literatura sobre concepciones afines a la investigación. Entre los resultados se destaca la propuesta pedagógica que se relaciona con los cinco principios del constructivismo social en el marco de la Ley Orgánica de Educación Intercultural y el Currículo Nacional que establece los parámetros enfocados en mejorar la calidad de educación. En este sentido, se evidencia que la propuesta pedagógica analizada está fundada en el constructivismo social, la práctica constante de valores y el respeto individual y colectivo de sus miembros garantizando el Buen Vivir en la comunidad educativa y en el entorno. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137168.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.