Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51733
Title: Desarrollo Socioemocional, y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Quezada Loaiza, Enith Elizabeth
Reinoso Cadena, Paulina Alexandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Reinoso Cadena, P. A. Quezada Loaiza, E. E. (2023) Desarrollo Socioemocional, y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51733
Abstract: Abstract: The research has the objective of explaining the socio-emotional development, and inclusive education in children from 4 to 5 years of age, analyzing their family context, their school educational environment, and evaluating their maturation process, through development milestones. The research was carried out in the province of Pichincha, canton Quito, in the La Argelia parish, in a child development center with a private secular education, belonging to the middle social level, the analytical, synthetic, applied, inductive method was derived, reading techniques, graphic organizers, paraphrases, field research, direct observation, using instruments such as the semi-structured survey of the teacher, the emotional management questionnaire for parents and the study sheet of the milestones of the Development applied to boys and girls, the characteristics do not show difficulties, in the cognitive, emotional, social and affective areas, the great influence that parents have on the emotional development of their children is manifested, as well as the importance of teachers in continuously training promoting inclusive classrooms and above all that they are responsible people when educating, knowing the reality that each student lives in their environment.
Description: Resumen: La investigación tiene el objetivo de explicar el desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad, analizando su contexto familiar, su entorno educativo escolar, y evaluar su proceso de maduración, mediante los hitos del desarrollo. La investigación fue realizada en la provincia de Pichincha, cantón Quito, en la parroquia la argelia, en un centro de desarrollo infantil con una educación particular laico, pertenecientes al nivel social medio, se utilizó el método analítico, sintético, estadístico, inductivo, las técnicas aplicadas fueron la lectura, los organizadores gráficos, la paráfrases, la investigación de campo, la observación directa, utilizando instrumentos como la encuesta semiestructurada a la docente, el cuestionario de gestión emocional a los padres de família y la ficha de observación de los hitos del desarrollo aplicada a los niños y niñas, los cuáles no evidencian dificultades, en las áreas cognitivas, emocionales, sociales y afectivas, se demostró la gran influencia que tienen los padres de familia en el desarrollo emocional de sus hijos, así también, la importancia de los docentes en capacitarse continuamente fomentando aulas inclusivas y sobre todo que sean personas responsables al momento de educar, conociendo la realidad que vive cada estudiante en su entorno.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137585.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.