Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51744
Title: | Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector norte de la ciudad de Machala |
Authors: | Pineda Rojas, Vanessa Romina Verdy Matamoros, Adriana Anabell |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Verdy Matamoros, A. A. Pineda Rojas, V. R. (2023) Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector norte de la ciudad de Machala [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51744 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this research was to determine the prevalence of mental health, the Psychological capital and job satisfaction in 40 Ecuadorian teachers from the North sector of the city of Machala, during the year 2022. The methodology used had a quantitative, non-experimental type, with transactional and descriptive design. In the results It was evident that teachers enjoy good mental health, since all the variables study are at mild levels, stress in 97.3% of individuals, anxiety by 81.1% and depression by 97.3%. The state of teachers' psychological capital shows high levels (127.65), where the variable hope is the one that predominates, with a value average of 33.70, followed by resilience (32.43), efficacy (31.95) and optimism (30.92). General job satisfaction is high (69.81), where intrinsic satisfaction with an average of 35.30, and extrinsic satisfaction with 34.51. It is concluded that teachers They have good mental health, and have adequate psychological capital that has an impact positively on their job satisfaction. |
Description: | Resumen: El propósito de esta investigación fue determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en 40 docentes ecuatorianos del sector Norte de la ciudad de Machala, durante el año 2022. La metodología utilizada tuvo un enfoque cuantitativo, tipo no experimental, con diseño transaccional y descriptivo. En los resultados se evidenció que los docentes gozan de una buena salud mental, ya que todas las variables de estudio se encuentran en niveles leves, el estrés en un 97,3% de los individuos, la ansiedad en un 81,1% y la depresión en un 97,3%. El estado del capital psicológico de los docentes muestra niveles altos (127.65), donde la variable esperanza es la que predomina, con un valor medio de 33.70, seguido de la resiliencia (32.43), la eficacia (31.95) y el optimismo (30.92). La satisfacción laboral general es alta (69.81), donde prevalece la satisfacción intrínseca con una media de 35.30, y la satisfacción extrínseca con 34.51. Se concluye que los docentes tienen buena salud mental, y presentan un adecuado capital psicológico que repercute positivamente en su satisfacción laboral. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137610.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.