Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51796
Title: Desarrollo social y educación socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años
Authors: Pozo Aguilar, Ximena Catalina
Barragán Gutiérrez, Mirella Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Barragán Gutiérrez, M. C. Pozo Aguilar, X. C. (2023) Desarrollo social y educación socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51796
Abstract: Abstract: The present investigation which has the title "social development and socio-emotional education and inclusive education in children from 4 to 5 years". For which a general objective will be developed which is to explain the socio-emotional development in inclusive education of children from 4 to 5 years of age. For this, a bibliographic review was carried out on the theoretical concepts related to inclusive education, social and socio-emotional development in early childhood. The methodology used is quantitative, since information was collected from the study population to later tabulate the results obtained. The study population is children from 4 to 5 years old. Among the main results, it was found that socio-emotional development is fundamental in the inclusive education of children from 4 to 5 years of age. It has been observed that social development can be analyzed through direct observation, while emotional development can be identified through the questionnaire applied to parents. Likewise, inclusive education is presented as an educational model that seeks to meet the needs of all students, promoting equality, respect and tolerance. In addition, the importance of inclusive education in the socio-emotional development of children from 4 to 5 years of age. It is evident that this educational modality offers an approach focused on the individual needs of each student, which promotes a cooperative and enriching learning environment for all.
Description: Resumen: La presente investigación la cual tiene como título desarrollo social y educación socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años . Para lo cual se desarrolló un objetivo general el cual es explicar el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad. Para ello, se realizó una revisión bibliográfica sobre los conceptos teóricos relacionados con la educación inclusiva, el desarrollo social y socioemocional en la primera infancia. La metodología utilizada es de tipo cuantitativo, puesto que se recogió información de la población de estudio para posteriormente tabular los resultados obtenidos. La población de estudio es de niños de 4 a 5 años. Entre los principales resultados se encontró que el desarrollo socioemocional es fundamental en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad. Se ha observado que el desarrollo social se puede analizar a través de la observación directa, mientras que el desarrollo emocional se puede identificar mediante el cuestionario aplicado a los padres de familia. Asimismo, la educación inclusiva se presenta como un modelo educativo que busca atender las necesidades de todos los estudiantes, fomentando la igualdad, el respeto y la tolerancia. Además, la importancia de la educación inclusiva en el desarrollo socioemocional de los niños de 4 a 5 años de edad. Se evidencia que esta modalidad educativa ofrece un enfoque centrado en las necesidades individuales de cada estudiante, lo que promueve un ambiente de aprendizaje cooperativo y enriquecedor para todos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137634.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.