Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51823
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector centro del cantón Tisaleo |
Authors: | Matovelle Romero, Luis Felipe Córdova Basantes, Lorena Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Córdova Basantes, L. A. Matovelle Romero, L. F. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector centro del cantón Tisaleo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51823 |
Abstract: | Abstract: Teaching is one of the most important professions in any society, as they are responsible for educating and training future generations. However, the emotional and mental burdens that these professionals face in their daily work are often overlooked. The objective of this research is to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers of the center sector in the canton of Tisaleo, during the year 2022. A quantitative, descriptive, descriptive, non-experimental, cross-sectional methodology was used in a sample of 45 teachers. The instruments used were the DASS-21, Psychological Capital Test and Job Satisfaction Scale. The results obtained reveal that teachers show low levels of stress, anxiety and depression related to mental health, and high levels of psychological capital and job satisfaction. It is concluded that teachers show adequate levels of mental health and well-being. |
Description: | Resumen: El trabajo docente es una de las profesiones más importantes en cualquier sociedad, ya que son los responsables de educar y formar a las futuras generaciones. Sin embargo, a menudo se pasan por alto las cargas emocionales y mentales que estos profesionales enfrentan en su trabajo diario. El objetivo de la presente investigación es determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector centro del cantón Tisaleo, durante el año 2022. Se utilizó una metodología con enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo, con diseño no experimental y de corte transversal en una muestra de 45 docentes. Los instrumentos empleados fueron el DASS-21, Test de Capital Psicológico y Escala de Satisfacción Laboral. Los resultados obtenidos revelan que los docentes presentan niveles leves en las dimensiones de estrés, ansiedad y depresión relacionadas con la salud mental, y altos niveles de capital psicológico y satisfacción laboral. Se concluye que los docentes muestran niveles adecuados de salud mental y bienestar. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137687.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.