Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51840
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educador infantil ecuatoriano
Authors: Carpio Rosales, Joe David
Grieco Salvador, Helena Patrizia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Grieco Salvador, H. P. Carpio Rosales, J. D. (2023) Caracterización de las competencias profesionales del educador infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51840
Abstract: Abstract: This research work, Characterization of the Professional Competencies of the Ecuadorian Early Childhood Educator, proposes a general objective: Identify the main professional competencies of early childhood education and first-grade teachers for constructing a pedagogical intervention proposal that allows improvement in its educational practice. This research design is non-experimental and transectional, with a mixed approach and descriptive scope. For data collection, an ad hoc questionnaire called Professional teaching competencies in the Ecuadorian early childhood educator was applied, comprised of 70 questions aimed at obtaining information on eight professional competencies of the early childhood educator. A non-probabilistic sampling was carried out for the convenience of volunteers participants, obtaining a sample of eleven teachers from the Colegio Menor Samborondón in Guayaquil, Ecuador. The results of this study allow us to identify that the leading professional competencies of the early childhood educator are those related to the pedagogical, planning, and organization fields. Likewise, it is found that the competition with the most minor frequency of application is technological.
Description: Resumen: Este trabajo de investigación titulado Caracterización de las Competencias Profesionales del Educador Infantil Ecuatoriano, plantea como objetivo general: Identificar las principales competencias profesionales de las/los docentes de educación infantil y primero de básica; para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica que permita el mejoramiento en su práctica educativa. El diseño de esta investigación es no experimental, transeccional, de enfoque mixto y alcance descriptivo. Para la recolección de datos se aplicó un cuestionario de tipo Ad-hoc denominado Competencias profesionales docentes en el/la educador/a infantil ecuatoriano , conformado por 70 preguntas orientadas a obtener información de 8 competencias profesionales del educador infantil; se realizó un muestreo no probabilístico por conveniencia de participantes voluntarios, obteniendo una muestra conformada por once docentes pertenecientes al Colegio Menor Samborondón, de la ciudad de Guayaquil, Ecuador. Los resultados de este estudio permiten identificar que las principales competencias profesionales del educador infantil son las relacionadas al campo pedagógico, de planificación y organización; así mismo, se encuentra que la competencia con menor frecuencia de aplicación es la tecnológica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137697.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.