Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51845
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del norte de Quito
Authors: Marín Mora, Teresita Ubaldina
Cárdenas Rodríguez, Manuel Agustín
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Cárdenas Rodríguez, M. A. Marín Mora, T. U. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del norte de Quito [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51845
Abstract: Abstract:The present investigation was carried out with the objective of determining the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the sector north of the city of Quito during the year 2022, for which a study of quantitative approach, non-experimental type, with a transversal and descriptive design with a collecting and processing sample of 46 teachers from 5 educational establishments, selected by non-probabilistic sampling. The following were used as evaluation instruments: Ad Hoc sociodemographic and work questionnaire, depression, anxiety and stress scales (DASS 21), PCQ-24 questionnaire and job satisfaction scale. Among the main The results determined that the majority of educators perceive a degree of affectation mild in anxiety (69.8%), depression (88.4%) and stress (93%); high psychological capital both general (global average of 134.47%) as well as its dimensions and high job satisfaction (general average of 74.56%), which concludes that the majority of the teachers of the study present adequate mental health, having a positive impact on their state comprehensive health.
Description: Resumen: La presente investigación fue realizada con el objetivo de determinar la prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector norte de la ciudad de Quito durante el año 2022, para lo cual se llevó a cabo un estudio de enfoque cuantitativo, tipo no experimental, con diseño transversal y descriptivo con una muestra recolectora y procesadora de 46 docentes de 5 establecimientos educativos, seleccionada por muestreo no probabilístico. Se utilizaron como instrumentos de evaluación: Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), cuestionario PCQ-24 y escala de satisfacción laboral. Entre los principales resultados se determinó que la mayoría de los educadores perciben un grado de afectación leve en ansiedad (69.8%), depresión (88,4%) y estrés (93%); capital psicológico alto tanto el general (media global de 134.47%) como sus dimensiones y elevada satisfacción laboral (media general de 74.56 %), con lo cual se concluye que la mayoría de los docentes del estudio presentan una adecuada salud mental, repercutiendo positivamente sobre su estado de salud integral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137640.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.