Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51849
Title: Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector norte de la ciudad de Lago Agrio
Authors: Marín Mora, Teresita Ubaldina
Alcívar Castillo, Fernanda Jackeline
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Alcívar Castillo, F. J. Marín Mora, T. U. (2023) Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector norte de la ciudad de Lago Agrio [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51849
Abstract: Abstract: The purpose of this research was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the northern sector of the city of Lago Agrio during the year 2022. For which a quantitative approach methodology was used, type Non-experimental, with a cross-sectional and descriptive design. The sample consisted of 42 teachers and the instruments used were: Ad Hoc Sociodemographic and Labor Questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS - 21), Psychological Capital and Job Satisfaction. The most significant results are that the majority of participants present mildly affected levels in the mental health dimensions (stress, anxiety and depression). In psychological capital, the values are high in its dimensions against effectiveness, hope, resilience and optimism. Regarding job satisfaction, they presented high values in intrinsic and extrinsic satisfaction. It is concluded that most teachers have mild levels of stress, anxiety and depression, they also perceive that they have high psychological capital and job satisfaction.
Description: Resumen: El propósito de esta investigación fue determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector norte de la ciudad de Lago Agrio durante el año 2022. Para lo cual se utilizó una metodología de enfoque cuantitativo, tipo no experimental, con diseño transversal y descriptivo. La muestra estuvo compuesta de 42 docentes y los instrumentos utilizados fueron: Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, Escala de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), Capital psicológico y Satisfacción laboral. Los resultados más significativos son que la mayoría participantes presenta niveles de afección leve en las dimensiones de salud mental (estrés, ansiedad y depresión). En capital psicológico, los valores son altos en sus dimensiones de eficacia, esperanza, resiliencia y optimismo. Con respecto a satisfacción laboral, presentaron valores altos en la satisfacción intrínseca y extrínseca. Se concluye que la mayoría de los docentes presenta niveles leves de estrés, ansiedad y depresión, también perciben que tiene un capital psicológico y satisfacción laboral altos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137702.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.