Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51853
Title: Herramientas pedagógicas andinas para la transmisión de horizontes sonoros precolombinos en orquestas; caso El Ensamble del Viento, UDLA
Authors: Arciniegas Naula, Alicia Mercedes
Ayala Quinatoa, Andrés Alejandro
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Ayala Quinatoa, A. A. Arciniegas Naula, A. M. (2023) Herramientas pedagógicas andinas para la transmisión de horizontes sonoros precolombinos en orquestas; caso El Ensamble del Viento, UDLA [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51853
Abstract: Abstract: The search for the revaluation of culture and society has facilitated the use and positioning of traditional musical instruments, creating several orchestras regional level with great success and impact on community self-esteem. Given the limited or non-existent contact of pre-Columbian sound technology with the students, the Sonidos Re Sonantes project of the Quinatoa Center brings processes, pre-Columbian methodologies and sound instruments; with the main interest of providing these scientific compendiums to musicians, researchers and the general public, as a identity and differentiating element for your artistic, technical, creative or commercial production. We analyze the Ensamble del Viento, UDLA, process by including sound horizons pre-Hispanic in their creations, thanks to the guidance of Master Alexis Zapata and the influence of the ancestral elements of the Sonidos Re Sonantes program; this cultural development has created an important process in the members of the Ensemble, achieving acclaimed participations in large international stages. In order to replicate these experiences, the construction of a methodological guide for youth orchestras is proposed Andean communities that promote and facilitate the transmission of ancient sound technologies.
Description: Resumen: La búsqueda de la revalorización de la cultura y sociedad ha facilitado el aprovechamiento y posicionamiento de los instrumentos musicales tradicionales, creando varias orquestas a nivel regional con gran éxito e impacto en la autoestima comunitaria. Ante el limitado o inexistente contacto de la tecnología sonora precolombina con los estudiantes, el proyecto Sonidos Re Sonantes del Centro Quinatoa trae procesos, metodologías precolombinas e instrumentos sonoros; con el principal interés de dotar de estos compendios científicos a músicos, investigadores y público en general, como un elemento identitario y diferenciador para su producción artística, técnica, creativa o comercial. Analizamos el proceso Ensamble del Viento, UDLA, al incluir horizontes sonoros prehispánicos en sus creaciones, gracias a la guía del Maestro Alexis Zapata y la influencia de los elementos ancestrales del programa Sonidos Re Sonantes ; este desarrollo cultural ha gestado un proceso importante en los miembros del Ensamble, logrando aclamadas participaciones en grades escenarios internacionales. Con el fin de replicar estas experiencias se plantea la construcción de una guía metodológica para orquestas juveniles andinas que promueva y facilite la transmisión de tecnologías sonoras milenarias.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137745.TITN.
Appears in Collections:Maestría en pedagogía en las artes



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.