Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51863
Title: Competencia digital y su relación con la innovación docente en educación básica en la Unidad Educativa San Francisco de Quito 2022-2023
Authors: Andrade Vargas, Lucy Deyanira
Rivera Collaguazo, Katherine Camila
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Rivera Collaguazo, K. C. Andrade Vargas, L. D. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en educación básica en la Unidad Educativa San Francisco de Quito 2022-2023 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51863
Abstract: Abstract: Technological advancement has generated a significant impact in the educational field. The teacher training and digital transformation are relevant topics allowing Teachers and students access educational information and resources online. The study was developed at the San Francisco de Quito Educational Unit, with the objective of identify digital competence and its relationship with teaching innovation in Education Basic. For the analysis, interviews were conducted with 3 teachers from the Unit. Educational, applying a questionnaire whose results are summarized in answers Favorable or Negative, the data allowed us to identify strengths for improvement in the teaching practice. The context of the COVID-19 pandemic has further accelerated this process, forcing to a rapid transition towards virtuality and the use of digital tools in the educational process. The 10 segments evaluated obtained a score of 9, showing that having and maintaining digital competence, is related to the innovation process in the educational field of the San Francisco de Quito Educational Unit.
Description: Resumen: El avance tecnológico ha generado un impacto significativo en el ámbito educativo. La formación docente y la transformación digital son temas relevantes permitiendo a docentes y estudiantes acceder a información y recursos educativos en línea. El estudio se desarrolló en la Unidad Educativa San Francisco de Quito, con el objetivo de identificar la competencia digital y su relación con la innovación docente en Educación Básica. Para el análisis se realizaron entrevistas dirigidas a 3 docentes de la Unidad Educativa, aplicando un cuestionario cuyos resultados se resumen en respuestas Favorables o Negativas, los datos permitieron identificar fortalezas para la mejora en la práctica docente. El contexto de la pandemia de COVID-19 ha acelerado aún más este proceso, obligando a una rápida transición hacia la virtualidad y el uso de herramientas digitales en el proceso educativo. Los 10 segmentos evaluados obtuvieron una puntuación de 9, evidenciando que poseer y mantener una competencia digital, se relaciona con el proceso de innovación en el ámbito educativo de la Unidad Educativa San Francisco de Quito.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137647.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.