Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51869
Title: | Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Institución Educativa Santa Juana de Chantal |
Authors: | Cabrera Paucar, Edwin José Bentancourt MacÍas, Alexandra Viviana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Bentancourt MacÍas, A. V. Cabrera Paucar, E. J. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Institución Educativa Santa Juana de Chantal [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51869 |
Abstract: | Abstract:In the "Santa Juana de Chantal" Educational Unit, an exhaustive investigation of the institutional pedagogical proposal was carried out, identifying the principles of social constructivism present in it. This research was directed under a qualitative approach, using the content analysis method to gather information from reliable sources such as books, theses, scientific articles, allowing to strengthen the theoretical framework, in addition, the documentary review was used as a technique to examine the existing documents and the relationship matrix was used as an instrument to visualize the existing connections between the principles of social constructivism and the institutional pedagogical proposal chosen. On the other hand, in this establishment, teachers encourage students to be active learners and to acquire knowledge autonomously, thus promoting the development of their individual intelligence. It is important to mention that the identification of the principles of social constructivism in the pedagogical proposal is crucial to understand how the learning process is approached in this institution. |
Description: | Resumen: En la Unidad Educativa "Santa Juana de Chantal" se llevó a cabo una investigación exhaustiva de la propuesta pedagógica institucional, identificando los principios del constructivismo social presentes en ella. Esta investigación se direccionó bajo un enfoque cualitativo, utilizándose el método de análisis de contenido para recopilar información de fuentes confiables como libros, tesis, artículos científicos, permitiendo robustecer el marco teórico, además se empleó como técnica la revisión documental para examinar los documentos existentes y como instrumento se utilizó la matriz de relación para visualizar las conexiones existentes entre los principios del constructivismo social y la propuesta pedagógica institucional escogida. Por otro lado, en este establecimiento, los docentes fomentan que los estudiantes sean aprendices activos y adquieran conocimientos de forma autónoma, promoviendo así el desarrollo de su inteligencia individual. Es importante mencionar que la identificación de los principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica es crucial para comprender cómo se aborda el proceso de aprendizaje en esta institución. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137837.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.