Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51871
Title: | Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica de la Unidad Educativa Jim Irwin |
Authors: | Cabrera Paucar, Edwin José Endara Paredes, Christian David |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Endara Paredes, C. D. Cabrera Paucar, E. J. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica de la Unidad Educativa Jim Irwin [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51871 |
Abstract: | Abstract: Within these new horizons of education and all its elements such as institutional pedagogical proposal, there are starting points that propose to launch new pedagogical models that start from social constructivism, considering the great advantages and diverse applications in our educational context. In such a way the This work aims to address the main conceptions of social constructivism within the pedagogical practice of our educational context, through the analysis of the institutional pedagogical proposal. A contrast is also made between the different approaches of social constructivism and the review of how it is present in the educational institution both in aspects of teaching and evaluation, this in turn allows us to determine how viable its use is and how each of the beginning. In the results obtained when examining said material, it is possible to consider a critical approach to the strategies expressed under a constructivist orientation, giving response to the objectives of this work and evidencing the importance of the development of practices with this approach in the teaching-learning processes. |
Description: | Resumen: Dentro de estos nuevos horizontes de la educación y todos sus elementos como lo es la propuesta pedagógica institucional, existen puntos de partida que propone dar marcha a nuevos modelos pedagógicos que parten desde el constructivismo social, considerando las grandes ventajas y diversas aplicaciones en nuestro contexto educativo. De tal modo el presente trabajo pretende abordar las principales concepciones del constructivismo social dentro de la práctica pedagógica de nuestro contexto educativo, mediante el análisis de la propuesta pedagógica institucional. También se hace contraste entre los diferentes enfoques del constructivismo social y la revisión de cómo se encuentra presente en la institución educativa tanto en aspectos de enseñanza como de la evaluación, esto a su vez permite determinar qué tan viable es su uso y cómo se puede incluir cada uno de los principios. En los resultados obtenidos al examinar dicho material se logran considerar un enfoque crítico sobre las estrategias plasmadas bajo una orientación constructivista, dando respuesta a los objetivos del presente trabajo y evidenciando la importancia del desarrollo de prácticas con este enfoque en los procesos de enseñanza aprendizaje. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137852.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.