Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51895
Title: Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica de la Institución Educativa Particular San José La Salle
Authors: Cabrera Paucar, Edwin José
Zamora Naula, Jenny Fernanda
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Zamora Naula, J. F. Cabrera Paucar, E. J. (2023) Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica de la Institución Educativa Particular San José La Salle [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51895
Abstract: Abstract: The present research contributes with a study on the Principles of Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the San José La Salle Private Educational Unit An analysis and research by several authors is carried out. Therefore, in this sense highlights the main issues raised, which are: The Pedagogical proposal in the context Ecuadorian, constructivism as a pedagogical approach and the principles of constructivism social with the pedagogical proposal. Based primarily on research from several authors, defining and comparing in an analysis and inquiry into the relationship between education, pedagogy, didactics, curriculum and school. The methodology used is qualitative. within the content analysis, collection of non-numerical data and understanding of the processes. The research setting is the San José La Salle Educational Institution, which provides information on the Institutional Pedagogical Proposal as an essential resource and fundamental for the research process and relationship on the Pedagogical Principles employees in said institution. In order to support the investigative contribution of the Social Constructivism that is used directly to students.
Description: Resumen: La presente investigación aporta con un estudio sobre los Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular San José La Salle se realiza un análisis y una investigación de varios autores. Por lo tanto, sen este sentido se destaca los temas principales planteados que son: La propuesta Pedagógica en el contexto ecuatoriano, el constructivismo como enfoque pedagógico y los principios del constructivismo social con la propuesta pedagógica. Basándose primeramente en la investigación de varios autores, definiendo y cotejando en un análisis e indagación sobre la relación entre educación, pedagogía, didáctica, currículo y escuela. La metodología empleada es de tipo cualitativa dentro del análisis del contenido, recopilación de datos no numéricos y comprensión de los procesos. El escenario de investigación es la Institución Educativa San José La Salle el cual brinda información de la Propuesta Pedagógica Institucional como recurso imprescindible y fundamental para el proceso de investigación y relación sobre los Principios Pedagógicos empleados en dicha institución. Con la finalidad de sustentar el aporte investigativo del Constructivismo Social que se emplea directamente al alumnado.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137653.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.