Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51924
Title: Formación en competencias digitales: Análisis a docentes de bachillerato en la Institución Educativa de Quito
Authors: Andrade Pazmiño, Elsa Geovany
Barahona Quishpe, Margarita Elizabeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Barahona Quishpe, M. E. Andrade Pazmiño, E. G. (2023) Formación en competencias digitales: Análisis a docentes de bachillerato en la Institución Educativa de Quito [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51924
Abstract: Abstract: The present analysis of teaching digital competence which takes place in the Institution Hernán Malo González Educational Center, located in the parish of Yaruquí, Quito canton, province of Pichincha, during the 2022-2023 school year. Prior to the authorization of the Rector for the study of the aforementioned topic. The analysis sample in the present The study consists of 15 high school teachers, who are analyzed with a Online questionnaire as a data collection instrument. This questionnaire collects the sociodemographic data and evaluates teaching digital competencies in five areas, according to the Common Digital Teaching Competence Framework (INTEF). The data They were coded using SPSS Statistical Package for the Social Sciences software. which provides statistical tools and techniques to perform descriptive analysis and, Consequently, the information is recoded to obtain the levels of knowledge, the which were classified qualitatively: basic level, intermediate level and advanced level. Based on the results, the weaknesses are analyzed and improvements are proposed in order to to strengthen teaching digital skills in the institution.
Description: Resumen: El presente análisis de competencia digital docente el cual toma lugar en la Institución Educativa Hernán Malo González, ubicada en la parroquia de Yaruquí, cantón Quito, provincia de Pichincha, durante el año lectivo 2022-2023. Previo a la autorización de la Rectora para el estudio del tema antes mencionado. La muestra de análisis en el presente estudio consta de 15 docentes de Bachillerato, los cuales son analizados con un cuestionario online como instrumento de recopilación de datos. Este cuestionario recaba los datos sociodemográficos y evalúa las competencias digitales docentes en cinco áreas, de acuerdo al Marco Común de Competencia Digital Docente (INTEF). Los datos obtenidos fueron codificados utilizando el software SPSS Statistical Package for the Social Sciences el cual proporciona herramientas y técnicas estadísticas para realizar análisis descriptivos y, por consiguiente, se recodifica la información para obtener los niveles de conocimiento, los cuales se clasificaron de manera cualitativa: nivel básico, nivel intermedio y nivel avanzado. Con base a los resultados se analizan las debilidades y se proponen mejoras que con el fin de fortalecer las competencias digitales docentes en la institución.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137872.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.