Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51944
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de dos unidades educativas de la ciudad de Ibarra - Ecuador |
Authors: | Vivanco Vivanco, María Elena Benavides Villareal, Kevin Oswaldo |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Benavides Villareal, K. O. Vivanco Vivanco, M. E. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de dos unidades educativas de la ciudad de Ibarra - Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51944 |
Abstract: | Abstract: The study aimed to determine the prevalence of mental health, capital Psychological and job satisfaction in Ecuadorian teachers from Ibarra. It started from a quantitative, non-experimental, transversal and descriptive approach methodology; the sample was made up of 54 teachers; The Ad Hoc questionnaire was used sociodemographic and occupational, the Depression, Anxiety and Stress Scale DASS 21, Work-Family Interaction Questionnaire and psychological capital PCQ-24. HE They obtained prevalence of anxiety at severe levels with 11.1%, in stress 3.7% and 3.7% of teachers were depressed. All factors of psychological capital exceeded the midpoint of the scale: hope (mean 35.39), efficacy (mean 33.46), resilience (mean 34.22), and optimism (mean 33.15). Job satisfaction exceeded midpoint (mean 73.24), with the intrinsic level being greater than the extrinsic level. HE concludes that at a general level there is a low prevalence of mental health problems where anxiety reaches higher levels, psychological capital at moderate levels and in terms of job satisfaction we find relatively high levels in aspects intrinsic and extrinsic. |
Description: | Resumen: El estudio tuvo por objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de Ibarra. Partió de una metodología de enfoque cuantitativo, no experimental, transversal y descriptivo; la muestra estuvo conformada por 54 docentes; se empleó el cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, la Escala de Depresión, Ansiedad y Estrés DASS 21, Cuestionario de Interacción Trabajo-Familia y el capital psicológico PCQ-24. Se obtuvieron prevalencias de ansiedad en niveles severos con el 11.1%, en estrés el 3.7% y en depresión el 3.7% de los docentes. Todos los factores del capital psicológico superaron el punto medio de la escala: esperanza (media 35.39), eficacia (media 33.46), resiliencia (media 34.22), y optimismo (media 33.15). La satisfacción laboral superó el punto medio (media 73.24), siendo el nivel intrínseco mayor que el extrínseco. Se concluye que a nivel general existe una baja prevalencia de problemas de salud mental donde la ansiedad alcanza mayores niveles, el capital psicológico en niveles moderados y en cuanto a la satisfacción laboral encontramos niveles relativamente altos en aspectos intrínsecos como extrínsecos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137796.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.