Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51977
Title: Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador
Authors: Franco León, Leonor del Carmen
Bueno Ayala, Freddy Israel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Bueno Ayala, F. I. Franco León, L. D. C. (2023) Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51977
Abstract: Abstract: The purpose of this study is to diagnose the level of digital skills of baccalaureate and upper basic teachers based on the common framework of the teaching digital competence, for this purpose several methodologies were used, of which the the quantitative, exploratory and participation-action, in addition the review was carried out documentary and bibliographic for the construction of the theoretical framework where the five areas of teaching digital competence, on the other hand, the tool to collect the data necessary was the survey, in which sociodemographic information and the amount of knowledge in digital skills of ten teachers distributed in three institutions educational. The results show that the majority of teachers have a level intermediate and advanced in four of the five areas, the intermediate level predominates in the remaining, on the other hand, those who have a basic level appear in a quantity reduced, in addition, sociodemographic factors such as years of experience influence the level of the participants, it is finally concluded that the majority of teachers present level advancing in digital skills.
Description: Resumen: El presente estudio tiene como propósito diagnosticar el nivel de competencias digitales de los docentes de bachillerato y básica superior tomando como base el marco común de la competencia digital docente, para ello se utilizó varias metodologías, de las cuales sobresalen la cuantitativa, exploratoria y de participación-acción, además se efectuó la revisión documental y bibliográfica para la construcción del marco teórico en donde destacan las cinco áreas de competencia digital docente, por otra parte, la herramienta para recopilar los datos necesarios fue la encuesta, en la que se reunió la información sociodemográfica y la cantidad de conocimiento en competencias digitales de diez maestros distribuidos en tres instituciones educativas. Los resultados manifiestan que la mayoría de maestros poseen un nivel intermedio y avanzado en cuatro de las cinco áreas, el nivel intermedio predomina en la restante, por otro lado, quienes disponen de nivel básico se presentan en una cantidad reducida, además los factores sociodemográficos como los años de experiencia influyen en el nivel de los participantes, finalmente se concluye que la mayoría de maestros presentan nivel avanzando en las competencias digitales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137823.TITN.
Appears in Collections:Titulación en Pedagogía de la Química y la Biología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.