Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52197
Title: Autoconcepto y percepción de soledad en adolescentes de bachillerato de la ciudad de Loja
Authors: Chamba Leiva, Katy Maricela
Samaniego Tuza, Maribel Stefany
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Samaniego Tuza, M. S. Chamba Leiva, K. M. (2024) Autoconcepto y percepción de soledad en adolescentes de bachillerato de la ciudad de Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52197
Abstract: Abstract: The self-concept is a construct of great importance that demands a deep analysis and attention, especially during the critical stage of adolescence, characterized by emergence of psychosocial interests and relationships. During this period they built perceptions that can affect their psychosocial adjustment, with the perception of loneliness being a relevant aspect that, if not handled properly, could negatively impact your mental well-being. In order to address this issue, an investigation was carried out. experimental, cross-sectional, with an exploratory and descriptive approach. The sample It consisted of 40 high school students, between 15 and 17 years old. The instruments applied were: the AF5 Self-Concept Questionnaire, which evaluates five dimensions (academic, social, familial, emotional and physical), and the UCLA Loneliness Scale, which measures levels of perception of loneliness. The results revealed that the highest scores in the AF5 Self-concept Questionnaire were obtained in the academic/work and family, while the social, emotional and physical areas moderate scores. Regard to the perception of loneliness, the majority of students reported feeling levels moderate.
Description: Resumen: El auto concepto es un constructor de gran importancia que demanda un profundo análisis y atención, especialmente durante la etapa crítica de la adolescencia, caracterizada por la aparición de intereses y relaciones psicosociales. Durante este período se construyen percepciones que pueden afectar su ajuste psicosocial, siendo la percepción de soledad un aspecto relevante que, si no se maneja adecuadamente, podría impactar negativamente en su bienestar mental. Con el fin de abordar este tema, se realizó una investigación no experimental, de tipo transversal, con un enfoque exploratorio y descriptivo. La muestra consistió en 40 estudiantes de bachillerato, entre 15 a 17 años. Los instrumentos aplicados fueron: el Cuestionario del Auto concepto AF5, que evalúa cinco dimensiones (académico, social, familiar, emocional y físico), y la Escala de Soledad UCLA, que mide los niveles de percepción de soledad. Los resultados revelaron que los puntajes más altos en el Cuestionario del Auto concepto AF5 se obtuvieron en los ámbitos académico/laboral y familiar, mientras que los ámbitos social, emocional y físico puntajes moderados. Respecto a la percepción de soledad, la mayoría de los estudiantes reportaron sentir niveles moderados.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138497.TITN.
Appears in Collections:Psicopedagogía



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.