Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52487
Title: | Relación entre el burnout y el tecnoestrés en docentes de bachillerato en tiempos de COVID 19 |
Authors: | Ramírez Zhindón, Marina del Rocío Guzmán Riofrío, Ruth Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Guzmán Riofrío, R. A. Ramírez Zhindón, M. D. R. (2024) Relación entre el burnout y el tecnoestrés en docentes de bachillerato en tiempos de COVID 19 [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52487 |
Abstract: | Abstract: The objective of this research is to identify the relationship between the dimensions of burnout and technostress in the sample of high school teachers in times of Covid - 19. A cross sectional methodology with quantitative approach was used, using a non-probabilistic sample of 535 teachers, the Maslach Chronic Job Stress Inventory and the Salanova Technostress Questionnaire were applied. The results reveal that most of the teachers have low levels of emotional exhaustion (54.9%) and depersonalization (53.6%), but show high personal fulfillment (44.9%). Emotional exhaustion stands out with a mean of 20.47 (SD = 11.08, Max. 52).As for technostress, most experience low levels of anxiety (49.9%), fatigue (56.3%), skepticism (46.3%), and low performance (47.3%). Skepticism has the highest mean of 6.10 (SD = 5.37, Max. 24) compared to its other dimensions. Correlations between burnout and technostress are analyzed, highlighting high positive relationships between emotional exhaustion and fatigue, depersonalization and anxiety. In addition, negative relationships between personal accomplishment and skepticism, fatigue and anxiety are identified, offering valuable insights into the interrelationship between burnout and technostress in education during the pandemic. |
Description: | Resumen: El objetivo de la presente investigación es Identificar la relación existente entre las dimensiones del burnout y el tecnoestrés en la muestra de docentes de bachillerato en tiempos de Covid 19. Se empleó una metodología transversal con enfoque cuantitativo, utilizando una muestra no probabilística de 535 docentes, se aplicó el Inventario del Estrés laboral crónico de Maslach y el Cuestionario de Tecnoestrés de Salanova. Los resultados revelan mayor parte de los docentes tiene bajos niveles de agotamiento emocional (54.9%) y despersonalización (53.6%), pero muestra una alta realización personal (44.9%). Se destaca agotamiento emocional con una media de 20.47 (DT = 11.08, Máx. 52).En cuanto al tecnoestrés, la mayoría experimenta bajos niveles en ansiedad (49.9%), fatiga (56.3%), escepticismo (46.3%), y bajo rendimiento (47.3%). Siendo escepticismo el que tiene una media más alta de 6.10 (DT = 5.37, Máx. 24)en comparación a sus otras dimensiones. Se analizan correlaciones entre burnout y tecnoestrés, destacando relaciones altas positivas entre agotamiento emocional y fatiga, despersonalización y ansiedad. Además, se identifican relaciones negativas entre realización personal y escepticismo, fatiga y ansiedad, ofreciendo valiosas perspectivas sobre la interrelación entre burnout con el tecnoestrés en la educación durante la pandemia. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138767.TITN. |
Appears in Collections: | Magíster en Psicología Clínica con mención Psicología de la Salud |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.