Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52535
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral, en docentes ecuatorianos de dos instituciones educativas privadas en el sector norte de la ciudad de Quito durante el año 2023
Authors: Castillo Castillo, José Luis
González Maruri, Sylvia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: González Maruri, S. Castillo Castillo, J. L. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral, en docentes ecuatorianos de dos instituciones educativas privadas en el sector norte de la ciudad de Quito durante el año 2023 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52535
Abstract: Abstract: The overall objective of this research is to determine the prevalence of mental health, psychological capital, and job satisfaction in Ecuadorian teachers from two private educational institutions in the northern sector of the city of Quito during the year 2023. The methodology used is a quantitative, non-experimental, and descriptive cross-sectional approach. The study sample consisted of 42 teachers from the city of Quito who answered the following data collection instruments: sociodemographic and occupational Ad Hoc questionnaire; Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21); Psychological Capital Questionnaire (PCQ-24); and Warr, Cook, and Wall's Job Satisfaction Questionnaire. The most significant results found are: the prevalence of severe anxiety is 38.1%, for severe stress is 21.4%, and severe depression is 11.9%. For psychological capital, a mean of 127.66 was obtained, with its dimension being efficacy 32.14, hope 32.28, resilience 31.59, and optimism 29.59. Regarding overall job satisfaction, the mean was 64.38, intrinsic satisfaction 31.90, and extrinsic satisfaction 32.47. Concluding that as for psychological capital and job satisfaction, teachers present acceptable levels.
Description: Resumen: El objetivo general de esta investigación es determinar la prevalencia de salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de dos instituciones educativas privadas en el sector norte de la ciudad de Quito durante el año 2023. La metodología utilizada es un enfoque cuantitativo de tipo no experimental y diseño transversal descriptivo. La muestra de estudio la formaron 42 docentes de la ciudad de Quito quienes respondieron los siguientes instrumentos de recolección de datos: cuestionario sociodemográfico y laboral Ad Hoc; cuestionario de depresión, ansiedad y estrés DASS-21; cuestionario de capital psicológico PCQ-24; y cuestionario de satisfacción laboral de Warr, Cook y Wall. Los resultados más significativos encontrados son: la prevalencia de ansiedad severa es de 38.1%, en estrés severo de 21.4% y depresión severa de 11.9%. En capital psicológico se obtuvo una media de 127.66, con sus dimensiones siendo: eficacia 32.14, esperanza 32.28, resiliencia 31.59, optimismo 29.59. Con respecto a la satisfacción laboral general la media fue de 64.38, intrínseca 31.90, extrínseca 32.47. Concluyendo que, en cuanto al capital psicológico y satisfacción laboral, los docentes perciben niveles aceptables.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138991.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.