Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52629
Title: | TV y radio educativa "En casa y aprende", recursos didácticos para apoyar al aprendizaje |
Authors: | Rivera Rogel, Diana Elizabeth Acosta Chiriboga, Jeemie Michelle |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Acosta Chiriboga, J. M. Rivera Rogel, D. E. (2024) TV y radio educativa "En casa y aprende", recursos didácticos para apoyar al aprendizaje [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52629 |
Abstract: | Abstract: The educational TV and radio project "At home and learn", carried out by the Private Technical University of Loja, was developed with the aim of being an educational tool for low-income children. However, in times of pandemic, through the media, it was used as a learning tool for all children in the city of Loja. The objective of this research was to assess the impact caused by the project "Educational TV at home and learn" based on the educational context of Ecuador. The use of program resources was identified, and the quality of educational tools was evaluated. To achieve this, a content analysis sheet of the project's YouTube videos and podcasts, a survey, semi-structured interviews with experts and a focus group with children and teachers were carried out. The results showed that the project is well structured and meets the elements to be considered a complementary learning tool; However, the resources have not been updated in the last year, which has prevented the project from continuing to be known and disseminated in the country's educational institutions. |
Description: | Resumen: El proyecto TV y radio educativa "En casa y aprende", realizado por la Universidad Técnica Particular de Loja, se desarrolló con el objetivo de ser una herramienta educativa para niños de escasos recursos y sin acceso a internet. Sin embargo, en tiempos de pandemia mediante medios de comunicación se utilizó como herramienta de aprendizaje para todos los niños de la ciudad de Loja. El objetivo de esta investigación fue valorar el impacto que causó el proyecto "Tv educativa en casa y aprende" con base en el contexto educativo de Ecuador. Se identificó el uso de los recursos del programa y se evaluó su calidad. Para ello, se realizó un análisis de contenido de los videos de YouTube y podcast del proyecto, una encuesta, entrevistas semiestructuradas a expertos y focus group a los niños y profesores. En los resultados se comprobó, que el proyecto está bien estructurado, cumple con los elementos para ser considerado una herramienta complementaria de aprendizaje; sin embargo, los recursos no han sido actualizados en el último año, lo que ha impedido que el proyecto se siga conociendo y difundiendo en las instituciones educativas del país. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138841.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Comunicación Social |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.