Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52739
Title: Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en las Instituciones Educativas del cantón Balsas
Authors: Ramírez González, Antonio Arquímides
Ramírez Ramírez, Erika Johana
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Ramírez Ramírez, E. J. Ramírez González, A. A. (2024) Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en las Instituciones Educativas del cantón Balsas [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52739
Abstract: Abstract: Digitally competent educators are able to equip students with key skills and knowledge to meet the challenges of the 21st century. Therefore, the present research work called Training in digital competencies: analysis of high school teachers in educational institutions in the canton Balsas aims to analyze the level of digital competencies of high school teachers and higher basic, with respect to the Common Framework of digital teaching competence, by virtue of this, a comprehensive study was conducted combining bibliographic and field research techniques. Using a diverse methodology that includes deductive, analytical, synthetic, hermeneutic and statistical methods, the competency level of 16 physics and mathematics teachers was evaluated by means of a questionnaire that made it possible to know the current state of their competencies in each area. The results of the study revealed that teachers have a basic level of digital competence in the first 4 areas and a basic and intermediate level in the fifth area. This finding highlights the need to implement professional training strategies to raise the digital competence of educators.
Description: Resumen: Los educadores digitalmente competentes son capaces de equipar a los estudiantes con habilidades y conocimientos clave para afrontar los desafíos del siglo XXI. Por ello, el presente trabajo de investigación denominado Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del cantón Balsas tiene como objetivo analizar el nivel de competencias digitales de los docentes de bachillerato y básica superior con respecto al Marco común de la competencia digital docente, en virtud de ello, se realizó un estudio integral combinando técnicas de investigación bibliográfica y de campo. Utilizando una metodología diversa que incluye métodos deductivos, analíticos, sintéticos, hermenéuticos y estadísticos, se evaluó el nivel competencial de 16 docentes de física y matemáticas, mediante un cuestionario que permitió conocer el estado actual de sus competencias en cada área. Los resultados del estudio revelaron que los docentes poseen un nivel básico de competencia digital en las 4 primeras áreas y un nivel básico e intermedio en la quinta área. Este hallazgo resalta la necesidad de implementar estrategias de formación profesional para elevar la competencia digital de los educadores.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138934.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.