Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52762
Title: | Formación en competencias digitales: Análisis a docentes de bachillerato y educación general básica de la Unidad Educativa Fiscal General Pintag |
Authors: | Herrera Solórzano, Mónica Cleotilde Logacho Jácome, Cristian Marcelo |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Logacho Jácome, C. M. Herrera Solórzano, M. C. (2024) Formación en competencias digitales: Análisis a docentes de bachillerato y educación general básica de la Unidad Educativa Fiscal General Pintag [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52762 |
Abstract: | Abstract: The Common Framework of Reference for Digital Competences for Teachers establishes knowledge levels for its five constituent areas, which have been studied and researched particularly in Europe. However, in Ecuador, there is limited understanding of the knowledge levels possessed by teachers regarding these competences. The general objective of this research is to analyze the level of digital competences among high school teachers. A quantitative method has been employed in this research, utilizing the survey technique and an online questionnaire as the instrument, collecting sociodemographic data and knowledge of digital competences from a sample of 15 teachers. The results of this research reflect that among younger teachers, there is potential for growth within the levels comprising the five areas of digital competences. This allows for the identification of different aspects, as well as recommendations to enhance the level of knowledge in digital competences, such as motivations for goal achievement. These findings will serve as a foundation for future research. |
Description: | Resumen: El marco de referencia común de las competencias digitales docentes, establece nivel de conocimiento para sus cinco áreas que las conforman, que han sido estudiadas e investigadas de manera particular en Europa. No obstante, en el Ecuador, es escaso el conocimiento acerca de los niveles de conocimiento que poseen los docentes en referencia a estas competencias. El objetivo general de esta investigación es analizar el nivel de competencias digitales de los docentes de bachillerato, dentro de esta investigación se ha aplicado un método cuantitativo, aplicando la técnica de la encuesta y como instrumento un cuestionario en línea, recogiendo datos sociodemográficos y de conocimiento de competencias digitales de una muestra de 15 docentes. El resultado de esta investigación refleja que entre docentes más jóvenes existe un potencial crecimiento dentro de los niveles que conforman las cinco áreas de las competencias digitales, permitido establecer diferentes aspectos, así como también recomendaciones para mejorar el nivel de conocimiento dentro de las competencias digitales como por ejemplo motivaciones por cumplimiento de objetivos, que servirá de base para futuras investigaciones. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138932.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía de las Matemáticas y la Física |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.