Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52796
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de una institución de educación primaria de la ciudad de Paute, Ecuador |
Authors: | Ocampo Vásquez, Karina Elizabeth Benavides Mejía, Melany Emilia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Benavides Mejía, M. E. Ocampo Vásquez, K. E. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de una institución de educación primaria de la ciudad de Paute, Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52796 |
Abstract: | Abstract: The present research seeks to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in teachers of a primary and secondary education institution in Paute, Ecuador. The methodology is quantitative, non-experimental, transversal and descriptive. A non-probabilistic sampling was used, with 43 teachers. The instruments Ad Hoc Sociodemographic and Work Questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS - 21), Psychological Capital and Job Satisfaction were used. The results project that 100% of teachers present levels of mild stress, 90.7% experience a level of anxiety, and 100% show symptoms of mild depression. Regarding psychological capital, teachers exhibit an average of 35.58 in efficacy, 35.79 in hope, 32.02 in resilience and 28.16 in optimism. The total average of psychological capital is 143.83. With respect to job satisfaction, the population shows an average of 41.00 in intrinsic satisfaction, 40.46 in extrinsic satisfaction and a general average of 81.46. |
Description: | Resumen: La presente investigación busca determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en docentes de una institución de educación primaria y secundaria en Paute, Ecuador. La metodología es cuantitativa, no experimental, transversal y descriptiva. Se utilizó un muestreo no probabilístico, con 43 docentes. Se utilizaron los instrumentos Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, Escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS - 21), Capital psicológico y Satisfacción laboral. En los resultados se destaca que el 100% de los docentes presentan niveles de estrés leve, el 90.7% experimenta ansiedad leve, y el 100% muestra síntomas de depresión leve. En cuanto al capital psicológico, los docentes exhiben un promedio de 35.58 en eficacia, 35.79 en esperanza, 32.02 en resiliencia y 28.16 en optimismo. El promedio total del capital psicológico es de 143.83. Con respecto a la satisfacción laboral, la población muestra una media de 41.00 en satisfacción intrínseca, 40.46 en satisfacción extrínseca y un promedio general de 81.46. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139206.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.