Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52845
Title: Prevalencia de la Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos
Authors: León Cueva, Thalía Elizabeth
Malla Zurita, Kevin Javier
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Malla Zurita, K. J. León Cueva, T. E. (2024) Prevalencia de la Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52845
Abstract: Abstract: The objective of this research was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the Chigüilpe sector, Santo Domingo de los Tsáchilas city. The instruments used were: Ad Hoc Sociodemographic and Work Questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS 21), Psychological Capital PCQ-24 and Job Satisfaction scale and 40 teachers from basic general education, middle basic, higher and high school. The results showed that severe levels of anxiety predominated (47.5%) and mild levels of stress (67.5%) and depression (45%) predominated; With respect to general psychological capital, the average remained at 117.25 and general job satisfaction remained at 65.25. It is concluded that the teachers presented inadequate levels of mental health, so it is recommended to implement activities to control these levels and thus conserve and preserve the mental health of the teachers. With respect to psychological capital, it was evident that teachers present optimal psychological capital and regarding job satisfaction, teachers are satisfied with their professional activities.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo como objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector de Chigüilpe, ciudad Santo Domingo de los Tsáchilas. Los instrumentos empleados fueron: Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, Escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), Capital psicológico PCQ-24 y escala de Satisfacción laboral y en el estudio participaron 40 docentes de educación general básica, básica media, superior y bachillerato. Como resultados se obtuvo que predominan los niveles severos en ansiedad (47,5%) y en nivel leve en estrés (67,5%) y depresión (45%); con respecto al capital psicológico general la media se mantuvo en 117,25 y la satisfacción laboral general se mantuvo en 65,25. Se concluye que los docentes presentaron niveles no adecuados de salud mental por lo que se recomienda implementar, actividades para controlar estos niveles y así conservar y preservar la salud mental de los docentes. Con respecto al capital psicológico se evidencio que los docentes presentan un óptimo capital psicológico y referente a satisfacción laboral los docentes se muestran satisfechos con sus actividades profesionales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139215.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.