Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52889
Title: La metodología Steam y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales
Authors: Ruíz Cobos, Nancy Jeaneth
Andrade Vargas, Valeria Estefanía
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Andrade Vargas, V. E. Ruíz Cobos, N. J. (2024) La metodología Steam y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52889
Abstract: Abstract: The present research work Innovative methodologies and the use of technological tools for teaching experimental sciences presents a literary review of ten scientific articles whose general objective is to analyze how STEAM methodology and the use of technological tools facilitate the learning of the experimental sciences. This research has been carried out using the bibliographic technique where information was collected from databases such as Scopus, Scielo and e-book. Starting From this selection, the systematic methodology is used for the analysis of the journals. chosen scientific, finally the qualitative research approach is used in which They highlight the various styles of STEAM education. It is concluded that the application of the STEAM methodology in learning experimental sciences provides a series of benefits that transform the educational experience and enhance comprehensive and active development of the students. Finally, since the STEAM methodology is interdisciplinary, the Collaboration between teachers allows the context to be implemented in a better way curricular which favors the academic performance and commitment of students.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación Las metodologías innovadoras y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales presenta una revisión literaria de diez artículos científicos cuyo objetivo general es analizar cómo la metodología STEAM y el uso de herramientas tecnológicas facilitan el aprendizaje de las ciencias experimentales. Esta investigación se ha realizado mediante la técnica bibliográfica en donde se recopiló información de bases de datos como Scopus, Scielo y e-libro. A partir de esta selección se utiliza la metodología sistemática para el análisis de las revistas científicas escogidas, finalmente se emplea el enfoque investigativo cualitativo en el que se destacan los diversos estilos de educación STEAM. Se concluye que la aplicación de la metodología STEAM en el aprendizaje de las ciencias experimentales aporta una serie de beneficios que transforman la experiencia educativa y potencia el desarrollo integral y activa de los estudiantes. Finalmente, al ser la metodología STEAM interdisciplinar, la colaboración entre docentes permite implementar de una mejor manera el contexto curricular lo que favorece el rendimiento académico y el compromiso de los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139116.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación mención Químico Biológicas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.