Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52901
Title: | Caracterización de las Competencias Profesionales del Educadora Infantil Ecuatoriano |
Authors: | García, Myriam de los Ángeles Dávila Dávila, Gisella Carolina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Dávila Dávila, G. C. García, M. D. L. Á. (2024) Caracterización de las Competencias Profesionales del Educadora Infantil Ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52901 |
Abstract: | Abstract: This thesis analyzes and evaluates the performance of the early childhood educator. Ecuadorian, emphasizing the need to have an intervention proposal such as means to achieve the objectives and be successful in the educational field for the future, that is, The main objective is to identify the main professional competencies of teachers of early childhood and first grade education. A correlation and cross-sectional study was carried out, with experimental design, carried out with 10 teachers from different institutions. The survey was used as a main technique, supported by the questionnaire PROFESSIONAL COMPETENCES TEACHERS IN THE ECUADORIAN CHILDHOOD EDUCATOR as an instrument which details the teaching-learning method used by the educator in his teaching role. The Conclusions revolve around teachers' perceptions of the construction of professional competencies, revealing the degree of competencies towards the infant, and the positive self-concept that they have in relation to their abilities to promote development integral subjects, considering these competencies as fundamental in the training integral of individuals, addressing critical aspects of the educational process. |
Description: | Resumen: La presente tesis realiza el análisis y la evaluación del desempeño del educador infantil ecuatoriano, haciendo énfasis en la necesidad de contar con una propuesta de intervención como medio para alcanzar los objetivos y tener éxito en el ámbito educativo para futuro, es decir que el objetivo principal es identificar las principales competencias profesionales de los docentes de educación infantil y primero de básica. Se llevó a cabo un estudio correlacionar y transversal, con diseño experimental, realizado con 10 docentes de diferentes instituciones. La encuesta se utilizó como técnica principal, respaldada por el cuestionario COMPETENCIAS PROFESIONALES DOCENTES EN EL EDUCADOR INFANTIL ECUATORIANO como instrumento el cual detalla el método de enseñanza-aprendizaje empleado por el educador en su rol docente. Las conclusiones giran en torno a las percepciones de los docentes sobre el constructor de competencias profesionales, revelando el grado de competencias hacía el infante, y el autoconcepto positivo que poseen en relación con sus capacidades para favorecer el desarrollo integral los sujetos, considerando estas competencias como fundamentales en la formación integral de los individuos, abordando aspectos críticos del proceso educativo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139129.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.