Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52909
Title: Caracterización de las competencias profesionales docentes en el educador infantil ecuatoriano.
Authors: Loyola Román, Zoila Isabel
Martinez Alvarez, Alba Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Martinez Alvarez, A. C. Loyola Román, Z. I. (2024) Caracterización de las competencias profesionales docentes en el educador infantil ecuatoriano. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52909
Abstract: Abstract: The main objective of this research was to identify and recognize the main competencies of early childhood education teachers. In this research, a mixed qualitative and quantitative approach is used; The evaluation instrument used is a questionnaire called: Professional teaching competencies in the Ecuadorian early childhood educator , aimed at teachers at the initial and high school levels who work with students from 3 to 5 years old. This instrument was divided into 8 dimensions: pedagogical, planning and organization, theory and knowledge, socio-emotional, technological, mediation and conflict resolution, attention to diversity, research and updating. The population used is 10 initial and preparatory education teachers from different educational institutions: fiscal and trustees. As main results, it was observed that early education teachers have a comprehensive approach in their training with theoretical and practical principles that allow them to perform adequately; The early childhood education teacher is a comprehensive professional with a background in constant training and transformation in his way of thinking and developing his teaching work in the best way.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo como principal objetivo identificar y reconocer las principales competencias de los docentes de educación infantil. En esta investigación se utiliza con un enfoque mixto de tipo cualitativo y cuantitativo; el instrumento de evaluación que se utilizo es un cuestionario denominado: Competencias profesionales docentes en el educador infantil ecuatoriano , dirigido a docentes del nivel inicial y preparatoria que trabajan con estudiantes de 3 a 5 años. Este instrumento se dividió en 8 dimensiones: pedagógicas, planificación y organización, teoría y conocimiento, socioemocionales, tecnológicas, mediación y resolución de conflictos, atención a la diversidad, investigación y actualización. La población que se utilizo es de 10 docentes de educación inicial y preparatoria de diferentes instituciones educativas: fiscales y fiscomisionales. Como principales resultados, se pudo observar que los docentes de educación inicial tienen un enfoque integral en su formación con principios teóricos y prácticos que les permitan un desempeño adecuado; el docente de educación infantil es un profesional integral con una formación en constante capacitación y transformación en su forma de pensar y desarrollar de la mejor manera su labor docente.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139280.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.