Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52953
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Escuela de Educación Básica José Peralta , de la Provincia de Imbabura Cantón Cotacachi Parroquia Peñaherrera, Periodo lectivo 2023 - 2024 |
Authors: | Ruíz Cobos, Nancy Jeaneth Angulo Gómez, Jessica Paulina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Angulo Gómez, J. P. Ruíz Cobos, N. J. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Escuela de Educación Básica José Peralta , de la Provincia de Imbabura Cantón Cotacachi Parroquia Peñaherrera, Periodo lectivo 2023 - 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52953 |
Abstract: | Abstract: The general objective of this research called Digital Competences and its relationship with teaching innovation at the José Peralta School of Basic Education, in the Province of Imbabura, Cotacachi Parish, Peñaherrera Parish, 2023-2024 school year, was to analyze the relationship between digital competence and teaching innovation of Basic Education in the José Peralta Educational Unit of the Province of Imbabura; For its development, 8 teachers from the Cotacachi canton, Peñaherrera parish were surveyed. As a result, they indicate the importance of continuous professional development and the implementation of specific training strategies for educators in early education who work with technologies. Finally, it is concluded that educators who have a high level of digital competence have a greater predisposition to innovate in their pedagogical practices and to use digital technologies effectively to improve their students' learning. For the "José Peralta" School, it is recommended to implement training programs in digital technologies, promoting technical and pedagogical skills of teachers, innovation, and collaboration in the educational use of technology. |
Description: | Resumen: La presente investigación denominada Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Escuela de Educación Básica José Peralta , de la Provincia de Imbabura Cantón Cotacachi Parroquia Peñaherrera, Periodo lectivo 2023-2024 tuvo como objetivo general analizar la relación entre la competencia digital e innovación docente de Educación Básica; Para su desarrollo se encuestó a 8 profesores del cantón Cotacachi, parroquia Peñaherrera, la metodología que se utilizó fue una encuesta de manera virtual mediante la herramienta de un cuestionario de 15 preguntas en línea para que cada docente responda en su tiempo. Cómo resultado indica la importancia de un desarrollo profesional continuo y la implementación de estrategias de capacitación específicas para los educadores en educación inicial que trabajan con tecnologías digitales, se concluye que los educadores que poseen un alto nivel de competencia digital tienen una mayor predisposición a innovar en sus prácticas pedagógicas y a utilizar las tecnologías digitales de manera efectiva para mejorar el aprendizaje de sus estudiantes. Para la Escuela "José Peralta", se recomienda implementar programas de formación en tecnologías digitales, fomentando habilidades técnicas y pedagógicas de los docentes, innovación y colaboración en el uso educativo de la tecnología. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139228.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.