Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52971
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Jorge Rodríguez Román del cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana, periodo 2022 - 2023 |
Authors: | Carrión Martínez, Marlon Agustín Duche Moyano, Gisela Maricela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Duche Moyano, G. M. Carrión Martínez, M. A. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Jorge Rodríguez Román del cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana, periodo 2022 - 2023 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52971 |
Abstract: | Abstract: The present research entitled Digital competencies and their relationship with teaching innovation in the Educational Unit "Jorge Rodríguez Román" of the canton Francisco de Orellana, province of Orellana, period 2022-2023, had as general objective the analysis and the relationship between digital competencies and teaching innovation in Basic Education. For the collection of information, the questionnaire technique was used with general and specific information questions to teachers, with descriptive statistics. It is concluded that the relationship between digital competence and teaching innovation is not alien to this era of digital natives, and that the adaptation of education to the digital era involves innovation, taking into account the current context, making responsible use of them, for social development and to promote student learning. It is suggested to the directors of the institutions, to offer continuous training supporting research in an enabling environment and the development of new educational practices that incorporate digital technologies, through collaborative spaces in internal and external projects, for this also equip the classrooms and educational institution with adequate technological infrastructure. |
Description: | Resumen: La presente investigación titulada Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Jorge Rodríguez Román del cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana, periodo 2022-2023, tuvo como objetivo general el análisis y la relación entre la competencia digital e innovación docente de Educación Básica. Para la recopilación de la información se utilizó la técnica del cuestionario con preguntas de información general y específica a los docentes, con estadística descriptiva. Se concluye que la relación entre la competencia digital e innovación docente no es ajena a esta época de nativos digitales, además que la adaptación de la educación a la era digital implica innovar, tomando en cuenta el contexto actual, haciendo uso responsable de las mismas, para el desarrollo social y fomentar el aprendizaje de los estudiantes. Se sugiere a los directivos de las instituciones, ofrecer capacitación continúa apoyando la investigación en un entorno propicio y el desarrollo de nuevas prácticas educativas que incorporen las tecnologías digitales, por medio de espacios colaborativos en proyectos internos y externos, para ello también equipar las aulas e institución educativa con infraestructura tecnológica adecuada. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139329.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.