Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52988
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en el Colegio de Bachillerato Manú , de la Parroquia Manú, Cantón Saraguro, Provincia de Loja, Periodo 2023 2024 |
Authors: | Palacios Blacio, Luis Arturo Torres Jaramillo, Cisne Viviana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Torres Jaramillo, C. V. Palacios Blacio, L. A. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en el Colegio de Bachillerato Manú , de la Parroquia Manú, Cantón Saraguro, Provincia de Loja, Periodo 2023 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52988 |
Abstract: | Abstract: Technology was definitively incorporated into the educational environment after the COVID-19 pandemic, after which teachers included technology in their classes. Digital competencies are fundamental in teaching innovation to improve learning, they allow teachers to effectively use digital technologies and promote more active and participatory learning. The present research shows digital competences in the educational process, as an essential and fundamental tool, the objective of this research is to analyze the relationship between digital competence and teacher innovation in the "Manú" High School. The research is designed under the positivist philosophy, which follows a deductive approach, a quantitative and cross-sectional methodological route. The type of sampling used is non-probabilistic, voluntary and the tool used was the questionnaire. It could be observed that teachers are highly skilled in the use of different technologies in education, they are working at the same pace with the evolution of technology, in order to develop a participatory, inclusive and interactive environment. |
Description: | Resumen: La tecnología se incorporó de manera definitiva en el entorno educativo a partir de la pandemia COVID-19, a partir de este suceso los docentes incluyeron la tecnología en sus clases. Las competencias digitales son fundamentales en la innovación docente para mejorar el aprendizaje, permiten a los docentes utilizar eficazmente las tecnologías digitales y promover un aprendizaje más activo y participativo. La presente investigación muestra las competencias digitales en el proceso educativo, como herramienta esencial y fundamental, el objetivo de esta es analizar la relación entre la competencia digital y la innovación del docente en el Colegio de Bachillerato Manú . La investigación está diseñada bajo la filosofía positivista, la cual sigue un enfoque deductivo, una ruta metodológica cuantitativa y de corte transversal. El tipo de muestreo utilizado es no probabilístico, voluntario y la herramienta utilizada fue el cuestionario. Se observó que los docentes presentan una alta destreza con el manejo de las diferentes tecnologías en la educación, trabajan igual que la evolución de la tecnología, para desarrollar un ambiente participativo, inclusivo e interactivo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139344.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.