Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53002
Title: | Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años |
Authors: | Bravo Muñoz, María Alejandra Díaz Vinces, Edison Joel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Díaz Vinces, E. J. Bravo Muñoz, M. A. (2024) Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53002 |
Abstract: | Abstract: The present research studies socio-emotional development and inclusive education in children from 4 to 5 years old, at the Republic of Ecuador Basic Education School No. 52, located in the Huaquillas canton, province of El Oro. The main objective is to study socio-emotional development and the perspective of inclusive education in children of initial education II, obtaining the results from the application of the instruments of research: emotion management questionnaire, a semi-structured interview and the sheet of direct observation, applied to parents, teachers and children respectively. Through the use of the analytical, synthetic and statistical method. In addition, techniques of bibliographic research and field research, it was finally possible to conclude through the analysis of the results in the school context and the family environment in development Socio-emotional is essential for children's growth and relationship with their peers, as well as well as that inclusive education gives them the opportunity to learn social and emotional skills, key to interacting with peers in a manner respectful. |
Description: | Resumen: La presente investigación estudia el desarrollo socioemocional, y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad, en la Escuela de Educación Básica República del Ecuador Nº 52, ubicada en el cantón Huaquillas, provincia de El Oro. El objetivo principal es estudiar el desarrollo socioemocional y la perspectiva de la educación inclusiva en los niños de educación inicial II, obteniendo los resultados a partir de la aplicación de los instrumentos de investigación: cuestionario gestión de emociones, una entrevista semiestructurada y la ficha de observación directa, aplicada a los padres de familia, docente y niños respectivamente. Mediante el uso del método analítico, sintético y estadístico. Además, se aplicó técnicas de investigación bibliográfica e investigación de campo, finalmente se pudo concluir mediante el análisis de los resultados en el contexto escolar y el entorno familiar en el desarrollo socioemocional es esencial para el crecimiento y relación de los niños con sus pares, así como también que la educación inclusiva les brinda la oportunidad para aprender habilidades sociales y emocionales, claves para interactuar con sus compañeros de manera respetuosa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139383.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.