Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53051
Title: | Formación en competencias digitales: análisis en docentes de bachillerato de la I.E. Dolores Veintimilla de Galindo |
Authors: | Herrera Solórzano, Mónica Cleotilde Saquisili Arcos, José Andrés |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Saquisili Arcos, J. A. Herrera Solórzano, M. C. (2024) Formación en competencias digitales: análisis en docentes de bachillerato de la I.E. Dolores Veintimilla de Galindo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53051 |
Abstract: | Abstract: The research carried out on training in digital competences: analysis of high school teachers at the I.E. Dolores Veintimilla de Galindo de La Troncal, had the purpose of analysing the level of digital competences that teachers have, based on the Common Framework of Digital Competence for Teachers, this research was carried out in the canton of La Troncal, this study is based on the quantitative method, under the action-research approach, the techniques and instruments used for this research were: For the bibliographic research, reading, paraphrasing and literature review and for the field research, observation, survey and online questionnaire consisting of 48 questions divided into two well-defined sections, the first related to socio demographic data with 13 questions and the second related to the areas of digital competence teacher which contains 35 questions, which was administered to fifteen high school and upper secondary school teachers of mathematics and physics, the results showed that many teachers had a basic level of digital competences, especially in the areas of information and information literacy, as well as security. These areas are the least known and used by teachers in their teaching work. |
Description: | Resumen: La investigación realizada sobre la formación en competencias digitales: análisis en docentes de bachillerato de la I.E. Dolores Veintimilla de Galindo de La Troncal, tuvo como propósito analizar el nivel de competencias digitales que poseen los docentes, tomando como base el Marco común de competencia digital docente, esta investigación se realizo en el cantón La Troncal, este estudio se fundamenta en el método cuantitativo, bajo el enfoque de investigación-acción, las técnicas e instrumentos utilizados para esta investigación fueron: para la investigación bibliográfica, lectura, paráfrasis y la revisión bibliográfica y para la investigación de campo, observación, encuesta y el cuestionario en línea que consta de 48 preguntas divididas en dos secciones bien definidas, la primera relacionada a los datos sociodemográficos con 13 preguntas y la segunda relacionada a las áreas de competencia digital docente la cual contiene 35 preguntas, divididas entre las cinco áreas, que fue aplicado a quince docentes de bachillerato y básica superior de matemática y física, los resultados mostraron que muchos docentes tenían un nivel básico en sus competencias digitales, especialmente en las áreas de información y alfabetización informacional, así como en seguridad. Estas áreas son las menos conocidas y utilizadas por los docentes en su labor docente. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139327.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía de las Matemáticas y la Física |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.