Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53594
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos
Authors: Pineda Cabrera, Nairoby Jackeline
Román Rentería, Shamanta Karellys
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Román Rentería, S. K. Pineda Cabrera, N. J. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53594
Abstract: Abstract: Educators face various stimuli that generate situations of stress and depression, potentially impacting their psychological well-being, it is in this context that it was proposed to carry carried out the investigation about the incidence of mental health, job satisfaction and capital psychological in Ecuadorian teachers in Huaquillas during the year 2023. This process is carried out through a quantitative, non-experimental approach, through the cross-sectional design and descriptive, in a sample of 51 teachers using four instruments, the Questionnaire Ad Hoc Sociodemographic and Occupational Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS 21), the Psychological Capital questionnaire (Luthans et al., 2007), and Job Satisfaction Scale of Cooper et al. (1989). The results highlight that 94.1% of teachers report levels mild stress, depression 92.2% and anxiety 72.5%. Therefore, it is concluded that the Mental health is important in the general well-being of teachers.
Description: Resumen: Los educadores enfrentan diversos estímulos que generan situaciones de estrés y depresión, impactando potencialmente en su bienestar psicológico, es en este contexto se propuso llevar a cabo la indagación acerca de la incidencia de la salud mental, satisfacción laboral y capital psicológico en docentes ecuatorianos en Huaquillas durante el año 2023. Este proceso se realizó a través de un enfoque cuantitativo, no experimental, a través del diseño transversal y descriptivo, en una muestra de 51 docentes utilizando cuatro instrumentos, el Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, Escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), el cuestionario de Capital Psicológico (Luthans et al., 2007), y Escala Satisfacción Laboral de Cooper et al. (1989). Los resultados destacan que el 94.1% de los docentes reporta niveles de estrés leves, depresión un 92.2% y 72.5% en ansiedad. Por lo cual se concluye que la salud mental es importante en el bienestar general de los docentes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139224.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.