Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53805
Title: | La metodología activa gamificación y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las Ciencias Naturales |
Authors: | Romero Cuesta, Jorge Wellington Vega Cueva, Helen Abigaíl |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Vega Cueva, H. A. Romero Cuesta, J. W. (2024) La metodología activa gamificación y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las Ciencias Naturales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53805 |
Abstract: | Abstract: The present investigative work titled: The active gamification methodology and the use of technological tools for teaching Natural Sciences aims to main objective is to analyze how gamification and the use of technological tools strengthen the teaching process of experimental sciences, this work was carried out in the city of Zamora Chinchipe in two Educational Institutions, the San Francisco Educational Unit of Asís and the 12 de Febrero Educational Unit, where 10 basic teachers were chosen higher education and baccalaureate in the area of ​​natural sciences, 6 from the Fiscomisional institution and 4 from the Fiscal Institution. The methods used are inductive, deductive, analytical-synthetic and hermeneutic, research techniques were used to collect information bibliographic, paraphrase and field technique and the questionnaire as an instrument. HE concludes that gamification is a fundamental methodology since its interactivity, Creativity and motivation allows the teacher to teach with various resources and the student learn with new content where technology is an essential part of your education and vocational training. |
Description: | Resumen: El presente trabajo investigativo titulado: La metodología activa gamificación y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las Ciencias Naturales tiene como objetivo principal analizar cómo la gamificación y el uso de las herramientas tecnológicas fortalecen el proceso de enseñanza de las ciencias experimentales, este trabajo se realizó en la cuidad de Zamora Chinchipe en dos Instituciones Educativas, la Unidad Educativa San Francisco de Asís y la Unidad Educativa 12 de Febrero , en donde se escogió a 10 docentes de básica superior y bachillerato del área de ciencias naturales, 6 de la institución Fiscomisional y 4 de la Institución Fiscal. Los métodos utilizados son el inductivo, deductivo, analítico-sintético y hermenéutico, para la recopilación de información se utilizó las técnicas de la investigación bibliográfica, la paráfrasis y la técnica de campo y como instrumento el cuestionario. Se concluye que la gamificación es una metodología fundamental ya que su interactividad, creatividad y motivación permite al docente enseñar con diversos recursos y al estudiante aprender con nuevos contenidos en donde la tecnología es parte esencial de su educación y formación profesional. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139425.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación en Pedagogía de la Química y la Biología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.