Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/54025
Title: | La relación familia-escuela y el desarrollo emocional en los niños de 6to año de educación general básica |
Authors: | Cuenca Jiménez, Roberto Carlos Pacheco Vásquez, Erika Soledad |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Pacheco Vásquez, E. S. Cuenca Jiménez, R. C. (2024) La relación familia-escuela y el desarrollo emocional en los niños de 6to año de educación general básica [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/54025 |
Abstract: | Abstract: The research project titled "The family-school relationship and emotional development in children in the 6th year of Basic General Education" has as its main objective to analyze the importance of the family-school relationship in the emotional development of 6th grade children in an educational institution in the Cañar canton during the period 2023-2024. The methodology used, was based on mixed research, with the aim of combining approaches quantitative and qualitative, both to carry out the theoretical analysis and statistically quantify the results. Analytical, synthetic and statistical methods were used. This The research was carried out in the context of the "Rigoberto" School of Basic Education Navas Calle", collecting information from the sample who were teachers, 20 students and 20 representatives of the 6th parallel year "A". In relation to the results, it was evident a widespread awareness among teachers and parents about the importance of the environment for the emotional development of children; the need for interventions was highlighted educational activities to strengthen emotional relationships at home and school, emphasizing the emotional well-being of children. |
Description: | Resumen:El proyecto de investigación titulado "La relación familia-escuela y el desarrollo emocional en los niños de 6to año de Educación General Básica" tiene como objetivo principal analizar la importancia de la relación familia-escuela en el desarrollo emocional de niños de 6to año en una institución educativa del cantón Cañar durante el periodo 2023-2024. La metodología empleada, se fundamentó en la investigación mixta, con la finalidad de combinar enfoques cuantitativos y cualitativos, tanto para realizar el análisis teórico y cuantificar estadísticamente los resultados. Se utilizó métodos, analítico, sintético y el método estadístico. Esta investigación se llevó a cabo en el contexto de la Escuela de Educación Básica "Rigoberto Navas Calle", recopilando información de la muestra quienes fueron docente, 20 estudiantes y 20 representates del 6to año paralelo "A". Con relación a los resultados, se evidenció una conciencia generalizada entre docente y padres de familia sobre la importancia del entorno para el desarrollo emocional de los niños; se destacó la necesidad de intervenciones educativas para fortalecer las relaciones afectivas en el hogar y la escuela, enfatizando el bienestar emocional de los niños. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140110.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación: Mención Orientación Familiar |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.