Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/54616
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos
Authors: Ortega Quinde, Joseph Daniel
Valarezo Cueva, Lesly Melissa
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Valarezo Cueva, L. M. Ortega Quinde, J. D. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/54616
Abstract: Abstract: The main objective of this study was to determine the prevalence of mental health, capital psychological and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the cities of Huaquillas and Arenillas during the year 2023. A non-probabilistic sample of accidental accessibility was used, composed of 57 teachers. The research was framed in an approach descriptive, quantitative, transversal and non-experimental. The instruments used for Data collection included the AD-HOC sociodemographic questionnaire, DASS-21, scale of job satisfaction and the PCQ-24 to evaluate psychological capital. The results revealed that 84.2% of the teachers presented mild levels of depression, 10.5% in the severe range and 5.3% moderate. The values ​​of efficacy, hope, resilience and optimism exceeded the midpoint of the scale, indicating significant psychological capital of 136.63. Regarding job satisfaction, this stood at 71.98, with satisfaction intrinsic satisfaction of 36.33 and an extrinsic satisfaction of 35.64. It is concluded that teachers Ecuadorians experience levels of stress, anxiety and depression, whether mild, moderate or severe, who have high psychological capital and high job satisfaction.
Description: Resumen:Este estudio tuvo como objetivo principal determinar la prevalencia de salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en las ciudades de Huaquillas y Arenillas durante el año 2023. Se empleó una muestra no probabilística de accesibilidad accidental, compuesta por 57 docentes. La investigación se enmarcó en un enfoque descriptivo, cuantitativo, transversal y no experimental. Los instrumentos utilizados para la recolección de datos incluyeron el cuestionario sociodemográfico AD-HOC, DASS-21, escala de satisfacción laboral y el PCQ-24 para evaluar el capital psicológico. Los resultados revelaron que el 84.2% de los docentes presentaron niveles leves de depresión, 10.5% en el rango severo y 5.3% moderado. Los valores de eficacia, esperanza, resiliencia y optimismo superaron el punto medio de la escala, indicando un capital psicológico significativo de 136.63. En cuanto a la satisfacción laboral, esta se situó en un 71.98, con una satisfacción intrínseca de 36.33 y una satisfacción extrínseca de 35.64. Se concluye que los docentes ecuatorianos experimentan niveles de estrés, ansiedad y depresión, ya sea leve, moderado o severo, que poseen un capital psicológico alto y una satisfacción laboral alto.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139452.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.