Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55034
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano
Authors: Quintanilla Noboa, Aida Bolivia
Muyudumbay Kun, Isabel María
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Muyudumbay Kun, I. M. Quintanilla Noboa, A. B. (2024) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55034
Abstract: Abstract: This research develops the characteristic aspects of the professional competencies of the Ecuadorian early childhood educator. The general objective is to identify the main professional competencies of teachers of early childhood education and first grade of elementary school, for the construction of a proposal of pedagogical intervention that allows the improvement of their educational practice. The study sample consisted of 10 teachers selected from different educational institutions in the cities of Guayaquil and Manta that teach early childhood education and first grade of elementary school. The methods used were the descriptive method, the analytical-synthetic method and the inductive-deductive method. The technique used was the interview, with the application of a questionnaire as an instrument for the collection of important data provided by the educators investigated. The results obtained show that of the teaching competencies studied, those with the lowest percentage of practice by the early childhood educators are technological competencies, with an application of 82.9%; this reflects the main current weaknesses of the teachers that need to be strengthened to improve their practice within the educational context in which they work.
Description: Resumen: La presente investigación desarrolla los aspectos característicos de las competencias profesionales del educador infantil ecuatoriano. El objetivo general consiste en identificar las principales competencias profesionales de las/los docentes de educación infantil y primero de básica, para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica que permita el mejoramiento en su práctica educativa. La muestra de estudio estuvo comprendida por 10 docentes seleccionadas de distintas instituciones educativas de las ciudades de Guayaquil y Manta que imparten los niveles de educación inicial y primero de básica. Los métodos utilizados fueron: el método descriptivo, el método analítico-sintético y el método inductivo-deductivo. La técnica empleada fue la entrevista, con la aplicación de un cuestionario como instrumento para la recolección de datos importantes brindados por las educadoras investigadas. Los resultados obtenidos evidencian que de las competencias docentes estudiadas las que presentan el menor porcentaje de práctica por parte de las educadoras infantiles son las competencias tecnológicas, con una aplicación del 82,9%; esto refleja las principales debilidades actuales de las docentes que requieren ser fortalecidas para mejorar su práctica dentro del contexto educativo donde se desenvuelven.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139512.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.