Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55056
Title: | Desarrollo Socioemocional y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Quezada Loaiza, Enith Elizabeth Andrade Barahona, Diana del Carmen |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Andrade Barahona, D. D. C. Quezada Loaiza, E. E. (2024) Desarrollo Socioemocional y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55056 |
Abstract: | Abstract: This research consists of determining situations of behavior or development socio-emotional and inclusive education in children from 4 to 5 years old, at an early age, the accompaniment of the mediator teacher will accompany with pedagogical strategies to Constructive, meaningful and sustainable teaching processes are fundamental and the emotional involvement of parents, to create supportive environments integral. The methods used were analytical, deductive, inductive, synthetic and statistical; With applied techniques, information and experiences were obtained, as well as observation direct and dialogue. The instruments used were semi-structured interviews made to children, parents and teachers, allowing us to understand socio-emotional development in children and inclusive education. Socio-emotional development and inclusive education are considered fundamental pillars in the emotional stability of children and teachers, by internalizing and becoming a habit values ​​such as respect, understanding, solidarity and empathy, will grow as people with humanism, to enjoy a just life, doing good, thus they will advance along a path correct training and service to society, with the ability to adapt to different activities and contexts. |
Description: | Resumen: Esta investigación, consiste en determinar situaciones de comportamiento o desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en niños de 4 a 5 años, en edades tempranas, el acompañamiento del docente mediador acompañará con estrategias pedagógicas para procesos de enseñanza aprendizajes constructivos, significativos y sostenibles es fundamental y el involucramiento afectivo de los padres, para crear ambientes de apoyo integrales. Los métodos utilizados fueron, analíticos, deductivos, inductivos, sintéticos y estadísticos; con técnicas aplicadas se obtuvo información y experiencias, así como la observación directa y el diálogo. Los instrumentos utilizados fueron entrevistas semiestructuradas realizadas a niños, padres y docentes, permitiendo entender el desarrollo socio emocional en los niños y la educación inclusiva. El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva, se consideran pilares fundamentales en la estabilidad emocional de los niños y docentes, al interiorizar e ir convirtiendo en hábito valores como el respeto, comprensión, solidaridad y empatía, crecerán siendo personas con humanismo, para disfrutar de una vida justa, haciendo el bien, así avanzarán por un camino correcto de formación y servicio a la sociedad, con capacidad de adaptarse a diferentes actividades y contextos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139511.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.