Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55057
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano
Authors: Castillo Vera, Marcela Beatriz
Loor Murillo, Rosa Inés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Loor Murillo, R. I. Castillo Vera, M. B. (2024) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55057
Abstract: Abstract: The present investigation was to determine the Characterization of the professional competencies of the Ecuadorian early childhood educator , whose main objective was to identify the competencies essential for early childhood and high school teachers. The research is made up of four chapters, the theoretical framework serving as a fundamental basis to address this topic, thus following the methodological process with a quantitative approach, using a random method simple, with a sample of 10 early childhood and preparatory education teachers from various institutions educational centers located in two regions. As a data collection instrument, a Ac-hot type questionnaire with the topic "Professional teaching competencies in the educator Ecuadorian Children", prepared by Carrera et., al. (2021). Following the context in chapter 3, analyze the results obtained through the survey technique used. Based on these analyses, a pedagogical intervention proposal was developed, through the processes identified by positive education, focusing on teaching and importance of the pedagogical tools that contribute to the training and professional development of early childhood and high school educators in Ecuador.
Description: Resumen: La presente investigación fue determinar la Caracterización de las competencias profesionales del educador infantil ecuatoriano , la cual tuvo como objetivo principal identificar las competencias esenciales de los docentes de educación infantil y preparatoria. La investigación se compone de cuatro capítulos, el marco teórico sirviendo como base fundamental para abordar este tema, siguiendo así el proceso metodológico con un enfoque cuantitativo, utilizando un método aleatorio simple, con una muestra de 10 docentes de educación infantil y preparatoria de diversas instituciones educativas situadas en dos regiones. Como instrumento de recolección de datos, se empleó un cuestionario de tipo Ac-hot con el tema "Competencias profesionales docentes en el educador/a Infantil Ecuatoriano", elaborado por Carrera et., al. (2021). Siguiendo el contexto en el capitulo 3 se analizan los resultados obtenidos mediante la técnica utilizada de la encuesta. Basándose en estos análisis, se desarrollo una propuesta de intervención pedagógica, a través de los procesos identificados por la educación positiva, enfocándose hacia la enseñanza e importancia de las herramientas pedagógicas que contribuyen a la formación y desarrollo profesional de los educadores de educación infantil y preparatoria en Ecuador.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139296.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.