Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55069
Title: El trabajo cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales
Authors: Franco León, Leonor del Carmen
Córdova Chamorro, María José
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Córdova Chamorro, M. J. Franco León, L. D. C. (2024) El trabajo cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55069
Abstract: Abstract: The study called Cooperative Work and the use of technological tools for teaching of Experimental Sciences, whose objective is to analyze how Learning Cooperative and the use of technological tools strengthen the teaching-learning process of Experimental Sciences, it was carried out in an Educational Unit of fiscal support, from the province of Carchi, canton Tulcán, where a sample of 20 teachers from the Natural Sciences Area. During its preparation, the action research, oriented to the intervention of mixed designs (quantitative-qualitative), Deductive, inductive, analytical and synthetic methods were used, research techniques bibliographic, field and paraphrasing, and the instrument for collecting data was also used. data called Active Methodologies which was provided by the UTPL, from this, managed to conclude that cooperative work and the use of technological tools facilitate communication and collaboration between students and teachers, improving the experience of learning about them, allowing you to explore and experiment interactively, developing research and analysis skills, by applying scientific concepts in real situations.
Description: Resumen: El estudio denominado El Trabajo Cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las Ciencias Experimentales, cuyo objetivo es analizar cómo el Aprendizaje Cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas fortalecen el proceso de enseñanza aprendizaje de las Ciencias Experimentales, se llevó a cabo en una Unidad Educativa de sostenimiento fiscal, de la provincia del Carchi, cantón Tulcán, en donde se seleccionó una muestra de 20 docentes del Área de Ciencias Naturales. Durante su elaboración se usó la investigación-acción, orientada a la intervención de diseños mixtos (cuantitativo-cualitativo), se empleó los métodos deductivo, inductivo, analítico y sintético, las técnicas de investigación bibliográfica, de campo y paráfrasis, así también se utilizó el instrumento de recolección de datos denominado Metodologías Activas el cual fue proporcionado por la UTPL, de esto, se logró concluir que el trabajo cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas facilitan la comunicación y colaboración entre estudiantes y profesores, mejorando la experiencia de aprendizaje de los mismos, permitiendo explorar y experimentar de manera interactiva, desarrollando habilidades de investigación y análisis, al aplicar los conceptos científicos en situaciones reales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139501.TITN.
Appears in Collections:Titulación en Pedagogía de la Química y la Biología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.