Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55073
Title: Formación en competencias digitales: diagnostico a docentes de bachillerato en instituciones educativas del Ecuador
Authors: Ayala Chauvín, Marco Antonio
Estrada Pesantez, Arelis Michelle
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Estrada Pesantez, A. M. Ayala Chauvín, M. A. (2024) Formación en competencias digitales: diagnostico a docentes de bachillerato en instituciones educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55073
Abstract: Abstract: The knowledge society currently requires teachers who include in their profile the digital competence as a necessity for the efficient performance of their functions, which involves incorporating the knowledge and use of Information Technologies into your training process. Information and communication. This work presents an analysis of digital competence teaching that the participants have, based on national and international research; in order to conceptualize the terms Competition, Digital Competition and Digital Competence Teacher, so necessary to process, produce and communicate information in the field educational; Likewise, based on the analysis, the importance of said competition in teachers to face globalization; having as general objective of this research diagnose the level of digital skills of high school teachers and higher basic, based on the Common Framework of Teaching Digital Competence. The present investigation was carried out in the educational institutions of the Camilo canton Ponce Enríquez and in the canton of El Guabo, applying a survey to teachers in order to collect necessary information to know at what level of digital competence teachers find.
Description: Resumen: La sociedad del conocimiento actualmente requiere docentes que incluyan en su perfil la competencia digital como necesidad para el desempeño eficiente de sus funciones, lo que implica incorporar en su proceso formativo el conocimiento y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación. Este trabajo presenta un análisis sobre la competencia digital docente que tienen los participantes, basado en investigaciones nacionales e internacionales; a fin de conceptualizar los términos Competencia, Competencia Digital y Competencia Digital Docente, tan necesarios para procesar, producir y comunicar información en el campo educativo; así mismo, partiendo del análisis destaca la importancia de dicha competencia en los docentes para afrontar la globalización; teniendo como objetivo general de esta investigación diagnosticar el nivel de competencias digitales de los docentes de bachillerato y básica superior, tomando como base el Marco común de la competencia digital docente. La presente investigación se llevó a cabo en las instituciones educativas del cantón Camilo Ponce Enríquez y en el cantón El Guabo, aplicando una encuesta a docentes con el fin de recolectar información necesaria para saber en qué nivel de competencia digital se encuentran los docentes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139466.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.