Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55075
Title: Formación en competencias digitales: análisis en docentes de bachillerato en instituciones de la provincia de Loja
Authors: Guanoquiza Cando, Wilson Elías
Jaramillo Camacho, Alexander Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Jaramillo Camacho, A. A. Guanoquiza Cando, W. E. (2024) Formación en competencias digitales: análisis en docentes de bachillerato en instituciones de la provincia de Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55075
Abstract: Abstract: n the present study, the digital competencies of high school teachers were analyzed. high school in institutions in the province of Loja. The general objective of the research was determine the level of digital competencies of teachers in the dimensions of information, communication, problem solving and creation. For this purpose, a quantitative research in two educational institutions in the province: the College of Pindal High School and the Tnt Educational Unit. Maximiliano Rodríguez. The sample was made up of 15 high school teachers, 10 from the first institution and 5 from the second. The instruments used for data collection were a survey and the software SPSS. The results of the study showed that high school teachers in the province of Loja have a basic level of digital skills, in the areas of information and communication. In the problem-solving dimension, the teachers showed a level of intermediate skills. In the creation dimension, teachers showed a level of more advanced competencies, the results also showed that teachers of high school students use ICT mainly for informational and communicative purposes. Without However, they present difficulties in using them for problem solving and creating of contents. From the results, it is concluded that it is necessary to strengthen training in digital skills of high school teachers in the province of Loja. This would allow teachers to use ICT more effectively in their pedagogical practice, which would result in an improvement in the quality of education.
Description: Resumen:En el presente estudio, se analizaron las competencias digitales de los docentes de bachillerato en instituciones de la provincia de Loja. El objetivo general de la investigación fue determinar el nivel de competencias digitales de los docentes en las dimensiones de información, comunicación, resolución de problemas y creación, Para ello se realizó una investigación cuantitativa en dos instituciones educativas de la provincia: el Colegio de Bachillerato Pindal y la Unidad Educativa Tnt. Maximiliano Rodríguez. La muestra estuvo conformada por 15 docentes de bachillerato, 10 de la primera institución y 5 de la segunda. Los instrumentos utilizados para la recolección de datos fueron una encuesta y el software SPSS. Los resultados del estudio mostraron que los docentes de bachillerato de la provincia de Loja tienen un nivel de competencias digitales básico, en las áreas de información y comunicación. En la dimensión de resolución de problemas, los docentes mostraron un nivel de competencias intermedio. En la dimensión de creación, los docentes mostraron un nivel de competencias más avanzado, los resultados también mostraron que los docentes de bachillerato utilizan las TIC principalmente para fines informativos y comunicativos. Sin embargo, presentan dificultades para utilizarlas para la resolución de problemas y la creación de contenidos. A partir de los resultados, se concluye que es necesario fortalecer la formación en competencias digitales de los docentes de bachillerato en la provincia de Loja. Esto permitiría a los docentes utilizar las TIC de manera más efectiva en su práctica pedagógica, lo que redundaría en una mejora de la calidad de la educación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139461.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.