Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55122
Title: La Gamificación y Orientación Educativa: Un Binomio para Potenciar la Vocación y el Éxito en la Carrera de Enfermería de la UTPL.
Authors: Cardona González, Francisco Javier
Arévalo González, Rosa María
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Arévalo González, R. M. Cardona González, F. J. (2024) La Gamificación y Orientación Educativa: Un Binomio para Potenciar la Vocación y el Éxito en la Carrera de Enfermería de la UTPL. [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55122
Abstract: Abstract: The research "Gamification and Educational Guidance: A Binomial to Enhance the Vocation and Success in the Nursing Career at UTPL" focused on exploring how Integration of gamification and educational guidance could influence students of Nursing. The methodology is qualitative and quantitative approaches to obtain an understanding holistic view of the topic. A questionnaire composed of 14 questions was designed and applied. organized in two dimensions: perception of gamification and orientation. The instrument It was validated through a pilot test and internal consistency analysis. In addition, the TMMS-24 was used to evaluate emotional metaknowledge in three dimensions: Attention, Clarity and Emotional Repair, each with 8 items, with points specific cuts for men and women. The results show that gamification not only boosted student motivation, but also improved their emotional well-being and strengthened their academic commitment. This underlines the need to innovate in university teaching, especially in areas such as nursing, where motivation, emotional well-being and guidance are crucial for student and professional success. The combination of gamification and educational guidance enriches the experience of learning and promotes the comprehensive development of students in the university environment.
Description: Resumen: La investigación "La Gamificación y Orientación Educativa: Un Binomio para Potenciar la Vocación y el Éxito en la Carrera de Enfermería de la UTPL" se enfocó en explorar cómo la integración de la gamificación y la orientación educativa podría influir en los estudiantes de enfermería. La metodología es de enfoque cualitativos y cuantitativos para obtener una comprensión holística del tema. Se diseñó y aplicó un cuestionario compuesto por 14 preguntas organizadas en dos dimensiones: percepción de la gamificación y orientación. El instrumento fue validado mediante una prueba piloto y análisis de consistencia interna. Además, se utilizó la TMMS-24 para evaluar el metaconocimiento emocional en tres dimensiones: Atención, Claridad y Reparación emocional, cada una con 8 ítems, con puntos de corte específicos para hombres y mujeres. Los resultados muestran que la gamificación no solo impulsó la motivación de los estudiantes, sino que también mejoró su bienestar emocional y fortaleció su compromiso académico. Esto subraya la necesidad de innovar en la enseñanza universitaria, especialmente en áreas como enfermería, donde la motivación, el bienestar emocional y la orientación son cruciales para el éxito estudiantil y profesional. La combinación de gamificación y orientación educativa enriquece la experiencia de aprendizaje y promueve el desarrollo integral de los estudiantes en el ámbito universitario.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140143.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.