Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55140
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadorra infantil ecuatoriano
Authors: Carrera Toapanta, Jaime Javier
Acosta Guamán, Janneth Pamela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Acosta Guamán, J. P. Carrera Toapanta, J. J. (2024) Caracterización de las competencias profesionales del educadorra infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55140
Abstract: Abstract: The present investigation is to know the professional competencies of the teacher of early childhood education in Ecuador. Defining them as skills, knowledge, values ​​and skills that the teacher applies in his or her classroom. With the objective of; Identify the main professional competencies of early childhood and first education teachers basic; for the construction of a pedagogical intervention proposal that allows the improvement in their educational practice. This was achieved by collecting information Regarding the topic, data collection through the questionnaire: Competencies teaching professionals in the early childhood educator. made by Carrera Herrera, XP (2023) .The data analysis that had a mixed context from which the results were analyzed, arriving to the conclusion that the majority of the teachers surveyed use the competencies named in the questionnaire, the one with the least use being technological skills and highest competencies in mediation and conflict resolution which was taken in account to develop the intervention proposal called Learning in Peace, which will provide knowledge about creating peaceful environments.
Description: Resumen:La presente investigación es para conocer las competencias profesionales del docente de educación infantil en Ecuador. Definiéndolas como habilidades, conocimientos, valores y aptitudes que el docente aplica en su aula de clase. Con el objetivo de; Identificar las principales competencias profesionales de las/los docentes de educación infantil y primero de básica; para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica que permita el mejoramiento en su práctica educativa. Esto se logró mediante la recolección de información respecto el tema, la recolección de datos mediante el cuestionario: Competencias profesionales docentes en el educador/a infantil. realizado por Carrera Herrera, XP (2023) .El análisis de datos que tuvo un contexto mixto del cual se analizaron los resultados ,llegando a la conclusión que la mayoría de las docentes encuestadas utilizan las competencias nombradas en el cuestionario , siendo la de menor uso las competencias tecnológicas y las más altas las competencias en mediación y resolución de conflictos la cual fue tomada en cuenta para desarrollar el propuesta de intervención denominado Aprendizaje en paz , el cual aportara conocimientos sobre creación de ambientes de paz.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139334.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.