Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55178
Title: Influencia de las emociones en la educación post pandemia en niños de 5 años de la unidad educativa fiscomisional
Authors: Villalta Córdova, Bertha María
Calderón Lechón, Denisse Leonela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Calderón Lechón, D. L. Villalta Córdova, B. M. (2024) Influencia de las emociones en la educación post pandemia en niños de 5 años de la unidad educativa fiscomisional [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55178
Abstract: Abstract: The COVID-19 pandemic has deeply impacted education, especially in 5-year-old children, in a crucial phase of their development. The general objective was to identify the factors that influence the emotions of these children in post-pandemic learning. The The methodology used was a descriptive, non-experimental research, with a focus quantitative using the Behavioral Problems Inventory questionnaire and Socio-emotional (IPCS). This questionnaire, answered by 40 parents and two teachers, revealed significant data about children's behavior, highlighting problems in factors such as aggression, immaturity, anxiety and fears, affecting their normal development. As response, it is proposed to develop self-care workshops to manage emotions negative in 5-year-old children post-pandemic. These workshops seek to promote well-being emotional, strengthen resilience and promote a healthy expression of emotions, addressing the emotional challenges arising from the global health crisis. The Implementation of these workshops is considered vital to guarantee an educational environment post pandemic that supports the healthy emotional development of children, thus strengthening your skills to cope with emotional challenges.
Description: Resumen:La pandemia de COVID-19 ha impactado profundamente la educación, especialmente en niños de 5 años, en una fase crucial de su desarrollo. El objetivo general fue identificar los factores que influyen en las emociones de estos niños en el aprendizaje post pandemia. La metodología empleada fue una investigación descriptiva, no experimental, con un enfoque cuantitativo utilizando el cuestionario Inventario de Problemas Conductuales y Socioemocionales (IPCS). Este cuestionario, respondido por 40 padres y dos docentes, reveló datos significativos sobre la conducta de los niños, destacando problemas en factores como agresividad, inmadurez, ansiedad y temores, afectando su desarrollo normal. Como respuesta, se propone desarrollar talleres de autocuidado para gestionar emociones negativas en niños de 5 años post pandemia. Estos talleres buscan fomentar el bienestar emocional, fortalecer la resiliencia y promover una expresión saludable de emociones, abordando los desafíos emocionales derivados de la crisis sanitaria global. La implementación de estos talleres se considera vital para garantizar un ambiente educativo post pandemia que apoye el desarrollo emocional saludable de los niños, fortaleciendo así sus habilidades para enfrentar los desafíos emocionales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140170.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Familiar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.